Khamis, November 29, 2007

Hmmmm...dah setahun baru nak sambung cerita Langkawi ni.... Apakan daya.... masa dan kesempatan tak mengizinkan.. Nak menulis pun dah ingat2 lupa dah...Namun untuk tidak mengecewakan rakan2 pembaca blog ni maka inilah sambungannya...... (nanti tergantung pulak ceritanya)

Eagle Bay Hotel- tempat penginapan selama 2 hari 1 malam..

Terletak 2 min menaiki kenderaan dari Terminal feri dan berdekatan dengan 3 taman utama..Dataran Lang, Taman CHOGM & Lagenda Park. Lebih kurang 10 minit berjalan kaki ke pekan Kuah, syurga membeli belah bebas cukai di Langkawi ni.

Selepas sessi perbincangan di hotel, dalam lebih kurang jam 6 petang, kami pun berjalan kaki ke Pekan Kuah. Tak banyak perubahan di Pekan Kuah ni sejak aku mula2 sampai ke sini 2 tahun lepas... Cuma mungkin gerai2 kaki lima banyak yang berwajah baru... Ala2 Bintang Walk gitu. Berjalan2 ke Pekan Kuah ni bukannya apa pun... saja 'window shopping' sambil2 melihat2 apa yang menarik untuk dibeli keesokan harinya. Di Pekan Kuah ni tak ada benda lain la yg para pengunjung selalu 'survey'... Rokok, coklat, minuman keras dan yang paling ramai sekali pengunjungnya...kedai jual beg. Namun yang agak menjelekkan aku ni bukannya apa, rata2 orang melayu kite ni (terutamanye golongan remaja/belia), kalau ke sini.. tak lain tak bukan, asik nak beli minuman keras je.... tak benda lain dah yang dicari... apa nak jadi dengan diorang nih..... kalau ditegur.. melenting... Tak ditegur kite yg angin.. Entahlah... Agaknye inilah harga yang perlu dibayar demi kemajuan bangsa agaknya kot? Kalau makcik2 dan pakcik2 tu, biasalah, datang dengan beg kecik, balik siap beli beg2 besar kat kedai Hj Ismail (kalau tak silap) kt pekan Kuah tu. Shopping tak ingat dunia... Bagi aku harga di Langkawi ni tak jauh berbeza sangat dengan harga ditanah besar. Kecuali rokok, kain batik, minuman keras yang dikenakan 'duty free'... Alaa....rokok Langkawi bukannya sedap pun....

Seingat aku, petang tu je dekat 2 kali aku minum, lepak2 kat gerai/kiosk di kaki lima di pekan Kuah ni.... agak2 penat je jalan2, berenti minum, pekena nasi lemak bungkus & lepak2 santai. Itulah kerjanya...(Lagipun penat naik keretapi dan feri masih tak hilang lagi). Harga makanan & minuman di sini bolehlah dikatakan murah juga... tak la macam kedai2 mamak kat KL yang asik nak mencekik darah je kerjanya.... Hmmm... kedai mamak kat Langkawi ni payah betul nak jumpa... Kenapa yek?

Adan - Apa lagi aku nak belasah ni....

Dalam pukul 9 malam aku and the gang baru makan malam. Makan kt Kiosk tepi jalan...pekena western food. Kalau chicken chop di tanah besar harganya mencecah ke RM10... disini cuma RM4.50 je... siap fries dan mix vege lagi.. 2 pinggan aku sapu... Aku duduk kat kedai tu sampai dekat pukul 11 malam.... macam2 hal diborakkan... Lagipun tengah tunggu sepupu aku yang kerja di Langkawi habis kerja.... nak 'deal' kereta sewa. Kalau ada org dalam, dapatlah sewa murah sikit. Dalam pukul 11.30 mlm, sepupu aku sampai dengan kereta sewa, RM50 sehari.. tapi aku dapat pakai sehari setengah pada harga RM50... untung ada sepupu di Langkawi ni.. Dalam pukul 12 pagi baru balik lepas masing2 dah buat muka 10 sen.... ngantuk dan letih tak payah cakaplah...

Pagi keesokan hari... lepas heavy breakfast (banyak betul aku makan..) . Dalam pukul 9 pagi baru keluar dari hotel dengan kereta sewa.... pergi isi minyak, pergi bank BSN.. beli sijil simpanan premium... jadi kebarangkalian nak kena cabutan bertuah tinggi sikit... kikiki...Agaknye la. Ramai pulak pelanggan bank...tunggu la sekejap... dalam pukul sebelas baru selesai... Ikut plan malam semalam..ingat nak pergi oriental village, pastu nak naik Cable car.... Kalau nak diikutkan, tak payah sewa kereta pun tak apa... bas untuk rombongan kami memang telah disediakan... cuma member aku ada agenda tersendiri... kalau ikut bas, tak dapatla nak kemana2 sangat. Lagipun destinasi pun berbeza.... Ada tempat yang kami tak mau pergi... jadi pergilah asing2.... Lagipun memang aktiviti bebas hari ni sampai checkout esok.

Destinasi pertama...cable car...here i come!

koboi jenggo sesat mana nih??

Stesen kereta kabel terletak di Oriental Village di kaki Gunung Mat Cincang. Agak jauh juga dari pekan Kuah... dalam 30 minit naik kereta...Kami sampai di Oriental village dalam pukul 10.30 pagi...Barisan pengunjung beli tiket punyalah panjang... Harga tiket kalau rakyat Malaysia hanyalah RM15 dgn syarat menunjukkan kad pengenalan... Kalau pelancung asing RM25...barulah best...kelebihan/keutamaan kepada rakyat tempatan... Setelah dapat tiket, aku beli la ape2 yg patut, beli mineral, kudap2 dan roti sikit.... rasenye takde ape2 jual kat atas nanti...kalau ade pun takut mahal je , lepas siap sedia semuanya, kami pun beratur tunggu giliran..... Sebenarnye aku ni suspen gak nak naik....macam2 pikir...kalaula kabel putus ke ape ke.....Lagipun aku ni makhluk gayat! Kikiki... (Koboi yang gayat)

Setelah beratur sekejap, gondola yang akan bawa kami keatas sampai... (saspen...saspen)... Aku kontrol gak la.... kang kantol lak yang aku ni gayat...kikiki. Perjalanan untuk sampai ke stesen pertama adalah memakan masa lebih kurang 15-20 minit..(tak berapa ingat..) Tinggitu memang tinggi... tp taklah rasa gayat sangat... Cantik pemandangan dari dalam gondola tu... (satu gondola hanya muat utk 6 orang dewasa sahaja). Antara stesen bawah dengan stesyen tengah, kita dapat lihat Air terjun telaga tujuh dan Laut Andaman... memang cantik..terleka kejap tengok keindahan alam ciptaan Allah. Sesekali agin bertiup kuat... bunyi angin masuk dalam gondola , fuhhh... seram.... ni dah makin tinggi ni.... kalaulah.... ishhhh...

Nazrul... Masuk2 gondola terus ngap!!

Air Terjun Telaga Tujuh dari dalam gondola.

Gugusan pulau-pulau di Pulau Langkawi.. gambar tak berapa jelas.. cuaca berjerubu sikit

Stesen tengah.. tak dapat turun, sedang dibaik pulih

Formasi batu-batuan Gunung Mat Cincang- dari dalam gondola

Setelah sampai di stesen tengah, kaki tak dapat turun singgah. Tengah buat 'maintenance' tertulis di Stesen... Lalu kami teruskan perjalanan ke Stesen puncak. Dari Stesen tengah, pendakian ke atas agak ekstrem sikit.. gondola melalui kabel securam lebih 45 darjah dan menghadap dinding gunung yang agak menegak... Gondola agak berayun sedikit... mungkin aging agak kuat ketika itu. Berdebar gak rasanya.... dalam 10 minit dati stesen tengah, kami pun sampai ke puncak. Sampai je di atas, kami menyusuri trek sebelah kanan stesen untuk ke jambatan gantung... Laluan trek agak mangancam gak... curam... nasib baik trek dah dibuat bersimen..(bertangga) tapi macam nak tercabut lutut gak menuruni trek tu. Bayangkan nak naik balik... hmmmm.. Kene eksesais lebih lagi ni....

Angah.. dibelakang tu, stesen puncak

Laluan trek ke jambatan gantung

Aku dan rakan2, habiskan masa dekat sejam di jambatan gantung. Dalam gondola tadi, taklah gayat sangat, tapi atas jambatan, pergh.... ketaq gak lutut aku... rasa nak merangkak pun ada... jambatan tu lak bila arang jalan2 atasnya, ia bergoyang skit kiri dan kanan... Alamak.... gayatnye... bila tengok dibawah..puhhh..punyalah tinggi...... Aku ingat nak jalan pandang bawah (lantai)..tetapi rupa-rupanya, lantai jambatan tu, tak disusun rapat2, jarang2 je.... Husss gayat...gayat... Aku jalan pun belah tengah2 je.... nk pegang pemegang belah tepi tu... jauh panggang dari api...kakakaka.

Dari atas jambatan gantung

Selepas berehat di tempat melihat panorama 360 darjah di bahagian atas stesyen, kami pun bergerak turun kebawah... cukuplah untuk hari ni. Lepas ni nak berjalan lagi ni. Kali ni masa menurun, lagi ekstrim, dari stesen atas, x rasa sangat. Tetapi ketika menurun dari stesen tengah, puh, terasa jatuh bebas dalam 1 saat. pasal kedudukan agak curam. Namun, Alhamdulillah... segalanya selamat... Insyaallah.. aku kalau sempat datang lagi ke Langkawi ni, akan ku naik lagi kereta kabel Gunung Mat Cincang ni. (gayat pun gayat lah).

Beratur menunggu giliran untuk turun kebawah

Setelah beredar dari Oriental Village, kami singgah sebentar di pantai cenang untuk makan tengahari.... Lupa lak namanya... tp makanan ok la...sedap juga.. harga pun boleh tahan. Cuma mata je 'semak' sikit. Semak tengok peragai orang melayu kita yang perasan jadi Mat2 & minah saleh.... Pakai bikini & bertuala je pergi makan... tau lah tepi pantai... takde adab depan makanan langsung... lepas tu sibuk berpeluk2 beriba-ribaan sementara menanti makanan sampai. Aku pasti mereka orang melayu... cakap pun cakap melayu (cuma ade i..u i..u )... nama pun melayu.. (terdengar perbualan..tak jauh, sebelah meja je). Apalah nak jadi, Beginilah spesis manusia dihujung zaman......

Setelah makan, kami singgah dikilang gamat Nusantara Maju Enterprise di Kg. Mata Air (tepi jalan je)... nk shopping gamat... hehehe. Untuk pengetahuan semua, gamat ni sebenarnya sudah hampir pupus di Langkawi, semuanya akibat pencemaran dan akibat tabiat terlebih 'harvest'. Yang ada pun Jabatan hidupan laut tak benarkan nelayan tangkap. Gamat yang ada sekarang dayangnya dari pulau2 sekitar Thailand. (kira impot la ni). kami habiskan masa sejam melawat kilang gamat tersebut... siap tengok cara memproses gamat. Lepas tu siap shopping sakan.. beli banyak pulak tu gamat... murah2 je... sedozen baru RM10. Aku beli banyak..nak bg cenderahati pada anak2 buah aku..... (budak2 belia & pemuda).

Suasana didalam kilang.. pelabelan & pembungkusan

Minyak gamat sedang mendidih. Kalau dicelup tangan, tangan tak akan melecur. Tetapi panas tu tetap panas.

Berbagai jenis produk berasaskan gamat ditawarkan disini.

Kemudian kami beredar kembali ke Pekan Kuah... Kami singgah di Idaman Suri - Kedai pemborong pinggan mangkuk yang mahsyur di Langkawi.(Ala2 Mydin gitu). Aku 'window shopping' aje. Adan yang rancak membeli set2 pinggan mangkuk, gelas2, set pinggan pengantin dan banyak lagi. Hmm... Persediaan untuk majlis raja sehari kut.. hehehe. Adala 4 kotak besar barang2 Si Adan dan Nazrul sahaja. Aku x beli apa2 pun. Selepas shopping, kami balik kehotel utk solat asar. Masih awal lagi... makan malam dalam pukul 7.30 ptg. Selepas Asar, akibat dah buntu tak tau nak buat apa... kami pun pergi... MAIN BOWLING.... kakakakakaka.

Selepas Maghrib, kami turun ke ruang makan tempat penginapan kami dan makan sedikit sahaja... Plan untuk malam tu nak berjalan2 di Pantai Cenang. Nak pekena ikan bakar.... hehe. Namun sebelum pergi, kami singgah dulu di Pekan Kuah untuk shopping dulu. Aku membeli stok coklat yang banyak untuk diri sendiri... hehehe. Beli beg campers satu. Murah je... RM70. Rokok aku tak beli pun. tak sedappp.... Aku hampir2 membeli set walkie talkie motorola yg yg coverage dalam 3 kilometer. Saja nk guna di kebun. Senang nk berhubung dengan staff aku...hehehe. Tetapi pikir punya pikir... tak jadi la pulak. Yang aku beli T-Shirt... sampai 20 helai, untuk 'souvenir'. Selepas ber'shopping', kami teruskan perjalanan ke Pantai Chenang untuk... makan lagi.... hehehe. Duduk langkawi ni... asik makan je kerjanya.

Bersantai ditepi pantai..sambil makan2

Tak ingat pulak nama restoran tu. Betul2 ditepi pantai. Kepunyaan usahawan Melayu Pattani. Tokeynya memang peramah. Sanggup meluangkan masa berbual2 dengan kami dan tidak berat sebelah dalam melayan kami dan semua pengunjung restorannya. Memang penuh restoran nya tu.. Tapi dipenuhi pelancong2 asing. Makanan pun sedap2 belaka. Banyak juga yang kami makan malam tu... asik2 makan je sekarang. Perut ni pun dah tak boleh nak sorok lagi dah. Hahahaha. Dalam pukul 10.30 malam, kami pun pulang ke Hotel penginapan. Perut dah kenyang, badan dah letih, apalagi... buat tahi matalah..... ZZZzzzzzzzzzzzz. Namun dalam pukul 12 pagi aku keluar lagi, aku keluar dengan sepupu aku... pergi menge'teh', tapi tak jauh. Di Pekan Kuah juga.... Layan sepupu aku baru balik kerja dari hotelnya. Dalam pukul 2 pagi, aku pulang ke bilik.... Sambung tidur... ZZZzzzzzzz.

Hari ni hari terakhir kami di Langkawi... ikutkan memang tak puas. Banyak tempat lagi yang belum dilawati.. tak apalah... mungkin dilain kali... Nanti bawak 'mem' besar pulak kut. InsyaAllah.

Menunggu yang lain siap..

Bergambar kenangan depan hotel... Warga AJK Belia 4B Daerah

ketika datang, masing2 bawa beg kecil je...bila balik, siap beli beg yang gedabak...hehehe

Selepas sarapan pagi, dalam pukul 9 pagi, kami check-out. Bergambar beramai2 didepan hotel. dan menaiki bas yang telah siap menunggu untuk membawa kami ke jeti. Aku tak berapa tahu sangat plan berikutnya. Ikut sahajalah. Dijeti, kami melalui kawasan pemeriksaan kastam & emigresen dengan mudah... tak ada satu pun yang diperiksa. Agaknya sebab orang tempatan kut. Dalam pukul 10 pagi, kami pun menaiki feri untuk pulang ketanah besar. Teringat pulak kes feri berlanggar dalam cuaca buruk tempoh hari. Ish..aku ni, dalam kepala yang bukan2 je aku teringat. Hehehee. Boring duduk bawah, aku pun naik keatas, naik keruangan kapten feri. sempat juga berborak dengan juragan feri ni. Namanya Hj Latiff, orang Alor Gajah, Melaka. Hui... jauh betul mencari makan di Langkawi. Beliau kata dah biasa, dah 30 tahun bawak feri ni. Selang 3 bulan baru balik Melaka, jumpa anak isteri. Aku lepak2 sahaja di ruangan pilot dan kemudian duduk di luar..menikmati angin laut... Boring duduk dalam aircond ni. Dah keje aku pun tengah panas... hehehehe. Apabila hampir sampai ke jeti Kuala Perlis, kami diarahkan turun ambil tempat masing2. Bukannya apa, itu atas arahan Jabatan Laut demi keselamatan penumpang.

Suasana dalam feri ( dek penumpang )

Suasana Anjungan (bridge) & Dek atas

Hj Latiff nakhoda feri ini (berkopiah) & yg baju belang tu berangan nk bawak feri ni... kikiki

Video dari atas feri

Sampai di jeti, bas dah tunggu kami.. Alhamdulillah... aku tak sanggup lagi nak naik keretapi dah... berbelas jam duduk saja. Jem pinggang dibuatnya. kali ni bas kosong kerana masih ada dalam 10 orang yang menyambung percutiannya. Aku malas nak ikut... Nak tengok kebun pulak. Adan & Nazrul tak ikut... esok mereka ke Padang Besar... shopping lagi... Setelah dapat tempat dalam bas, aku tak ingat apa2 dah.. tau2 sahaja dah sampai Aloq SetaQ.... Pemandu bas bagi 2 jam masa utk melawat, makan & solat. (masa tu pukul 12.50 tgh hari dah). Kami diturunkan di Pasar Pekan Rabu, Alor Setar. Perut pun dah keroncong, aku belasah nasik ayam Pak Man. Dengar cerita nasik ayam dia sedap. Hmmm..memang sedap. Lepas makan, aku ronda2 pasar tersebut.. cari stok belacan. Aku lebih sukakan belacan utara dari belacan Melaka. Belacan Melaka ni masin skit. Banyak kedai menjual hasil2 kampung di pasar ni... macam2 ada... dodol 3 segi comel2 ada, asam gelugoq ada dan mcm2 lagilah yang aku tak reti nak sebut. kain2 pun ada dijual juga. Produk2 kuih muih pun ada. maklumlah, dah nak Raya Haji ketika tu. Rata2 harga yang ditawarkan di sini memang berpatutan...murah sangat. Aku beli dodol, kuih2 raya & tak lupa, BELACAN...hehehe 2 kg lagi... Dipasar ni majoritinya yang berniaga adalah orang Melayu, bangga lihat kemajuan & kecekalan mereka memasarkan produk2 tradisional. Tak jumpa pun bangsa lain berniaga disini. Selepas Solat Zohor, bas kami sampai dan kami meneruskan perjalanan kami.... Menuju ke destinasi yey...yey.... hehehe (nyanyi lagu Dato' Siti plak)

Menunggu nasi ayam Pak Man

Sekitar lawatan di Pasar Pekan Rabu

Sementara menunggu bas tiba, aku survey2 buah2 potong... disini terdapat banyak mangga sala dibuat buah potong... rasanya tak lah masam sgt... sedap juga. Serupa juga di jeti Kuala Perlis. kaum2 ibu aktif berniaga di Kedah ni. Alhamdulillah. Bila bas sampai je.. aku ambil tempat aku.... dan apalagi ZZZZzzzzzzzz. sedar2 dah ada atas jambatan Pulau Pinang.Nak kemana pulak ni.... Ohhh...rupa-rupanya singgah di Pasar Chowrasta... Aku memang familiar sangat Penang ni... dah kampung aku. lagipun masa cuti semester dulu memang aku kerja kilang di Bayan lepas... hehehe. Sah diorang singgah Penang ni nak carik jeruk buah pala. Aku turun gaklah jalan2... Berbeza pulak dengan Pasar Pekan Rabu.. majoriti peniaga disini adalah kaum cina dr ethnik Hokkien. (Hakka). Sempat gak jumpa Hail Amir tgh shopping ngan family dia kat sini. tapi x tegur pun. Artis pun nak privasi gak kan... Dah berisi sgt badan dia tu. Di chowrasta ni barang2 seperti kain, pouchbeg, topi & baju2 agak murah juga berbanding Langkawi. jeruk toksah cakap la. Aku beli jeruk pala sikit je...nk bagi ibuku nanti. Jeruk2 ni aku x makan sgt dah..dah jemu... Manjang balik kampung... ada sahaja stok jeruk.

Dalam pukul 5 petang setelah Asar, kami menyambung kembali destinasi kami seterusnya... balikla apa lagi..hehehe. Sepanjang perjalanan aku tidur shj... letih... Aku tersedar dalam pukul 8 malam kami berhenti di hentian Sg. Perak untuk makan malam. Aku bedal mee rebus je. Naik atas bas tido balik. Dalam pukul 11 malam, kami pun sampai di Port Dickson. Akhir kami selamat sampai. Alhamdulillih. Best juga kenangan yang aku lalui sepanjang percutian aku ini... dari mengejar keretapi sampailah merasa gayat naik kabel-car dan banyak lagi. InsyaAllah, kalau ada kelapangan, panjang umur, ada rezki, Aku akan kembali melancong lagi....

Sekianlah ruangan Cuti2 malaysia kali ni... Mintak maaf atas kelewatan menyambung cerita ni.. dah sambung, meleret2 pula. Itupun x teringat nak sambung sebenarnya. Bila rakan blog bagitau yang dia nak ke Langkawi hari, barulah aku teringat. Hehehehe. Ampun sume. harap anda dapat informasi yang berguna dalam cerita kali ni...... Wasallam.

Isnin, November 26, 2007

Ish..ish..ish.... lama betul tak 'update' blog ni.... rakan2 semua dah mula mengomel... sori geng... sibuk skit....(bukan sikit..banyak) tp bukan berdating tau!!! Almaklum sahajalah.... aku ni kerja sendiri... nak mendirikan rumahtangga lak tu.... kena la kerja keras sikit... tapi ada orang kata, kalau kerja sendiri, masa boleh ditentukan sendiri. Tapi bagi aku tak juga... payah jugak... nak kena kasi 'balance' dengan aktiviti2 lain aku....

Hemmmm...sibuk...sibukkk.... (saja carik nahas...kata orang). Sebenarnya.. aku bukan hanya menjaga diri aku sendiri, keluarga dan baru2 ni tunang aku sahaja... tapi kena jaga bebudak belia & Pemuda UMNO kawasan aku.... payah...payahhh...... Macam mana aku boleh terbabit dengan semua ni? Panjang ceritanya... kalau cerita nanti...tak abis2 pula dan takut nanti macam yang terjadi pada cerita2 lalu... asik2 bersambung je... macam nak buat telenovela la pulak... Kikikiki. Tapi, manala tahu..kalau2 cerita aku ni ade jugak gunanya nanti....

Oklah.. Macam mana ceritanya?

Begini...... Aku ni sebenarnya dahulu, jarang nak bercampur sangat dengan orang... payah betul nak bergaul dengan orang yang tak aku kenali... jadi persekitaran persahabatan ku cuma terbatas dikalangan kawan2 sekelas, satu sekolah, satu kuliah dan yang rapat2 je... Kalau nak 'involve' dalam persatuan tu, jauh sekalilah...(kecuali masa sekolah menengah). Masuk UPM aku dah tutup sikit kadar kesosialan aku tu....tapi tutup2 pun ter'pegang' jugak sekretariat sukan di kolej aku di UPM tu.... Jadi jugak Ahli Majlis Pelajar Kolej...hehehe. Tapi aku bukan nak cerita pasal tu... Ni nak cerita macam mana boleh terbabit politik dan persatuan belia di tempat aku sekarang ni....

Pada tahun 2000 setelah hampir 15 tahun sering berjauhan dengan keluarga, aku kembali duduk dengan keluargaku di Port Dickson... kawasan taman perumahan. Walaupun dah tinggal disini sejak tahun 1986... aku tak punya ramai kawan dan kenalan... almaklum sahajalah... sejak tingkatan satu jarang balik rumah... balik pun sekejap2 je.... Lagipun aku jarang keluar rumah.... Tapi aku perasan... anak2 muda ramai disini... tapi kerjanya melepak sahaja... tak ada apa2 aktiviti sangat... rata2 hal2 negatif sahaja yang aku dengar pasal anak2 muda ni.... kesian pun ada... Apa yang persatuan belia dan politik di taman ni buat? Entahlah... aku tak nak masuk campur... lagipun pada masa tu aku sibuk dengan projek..( projek pertanian baru nak mula). Yang aku selalu perhatikan ialah ibuku.... ibuku ini amat rajin dalam berpolitik ni... Asyik2 mesyuarat sahaja... Lepas tu asyik pergi rombongan melancong anjuran politik. Heran jugak aku... banyak jugak duit UMNO ni ye... tapi yang selalu melancong... golongan yang dah berumur sahaja... yang muda mudi.... tak terbabit pun.... Apa aktiviti Pemuda UMNO buat?? Tiada apa2 pun.(setahu aku). Selalu jugak aku komen itu dan ini pada ibuku. Rupa-rupanya dalam diam, ibuku telah mendaftarkan aku menjadi ahli sejak tahun 1998 lagi tanpa pengetahuan ku. Dan rupa-rupanya komen2 'pedas' aku tu sampai ketelinga Ketua Cawangan disini.... Nak jadi cerita, aku terima surat Mesyuarat Agong Pemuda cawangan tahun 2000 tak silap aku... pada mulanya malas aku nak layan politik2 nih.... tak boleh masuk dalam otak aku. tapi oleh kerana ingin tahu... aku gagahi jugalah pergi menyerah tengkuk.... Nak jadi cerita, tahun tu tahun Pemilihan. Aku yang buta ni tiba2 dicalonkan pulak jadi Naib ketua...terpinga2 aku dibuatnya.... Nak terima memang aku tak mahu...(apalah yang aku tahu pasal politik2 ni...) nak tolak segan... pasal ketua cawangan aku tu dok ngutuk aku nanti... (pasal komen2 pedas aku tu lah)... Terima sahajalah... bukan buat apa pun... Bermulalah karier aku dalam politik akibat kecabulan mulut aku yang tak berapa diinsurankan ni.... hehe...

Namun..kusangkakan panas hingga petang, rupa-rupanya hujan ditengah hari... tahun berikutnya... aku x boleh goyang2 kaki lagi... Ketua Pemuda aku, letak jawatan secara tiba2.... Adussss... secara otomatik aku jadi pemangku... Naya... betul2 kes naya..... Aku dahlah tak berapa kenal dengan orang2 di taman ni... kena pulak pegang jawatan penting.... Dajai sungguh!! (bak kata oghang utagha). Bermulalah sengsara hidup aku lepas tu.....hehehe. Asal ada meeting je kene pergi.... kadang2 sampai tengah malam... dah lah aku 'zero' dalam politik ni.... kenalan pun tak ramai... sekadar gitu2 aje....Takpalah..pelan-pelan kayuh. Pelan2 kayuh masak jugak aku... degan duit ciput, nak kesana kemari... nak kumpul pemuda2.. dengan projek aku... ish ish... seksa betul. Ragam anak2 muda ni pulak masa tu... kalau ajak meeting...punyalah payah. kalau aku meeting AJK pun adalah dalam 4 orang je sampai. Itupun termasuk adik aku yang terpaksa jadi peneman aku. Susah bebeno. Selidik punya selidik, rupa-rupanya, rata2 anak2 muda disini dah bosan denganpermainan politik org2 tua ni. Yelah, siapa yang tak angin, manjang ada aktiviti, asik2 diorang ni diketepikan... cuma dipanggil masa pilihanraya je... itu pun jadi kuli untuk gantung poster dan jadi mat gerak gempur rempit! (Dapatlah sikit duit poket, baju t-shirt dan topi).. kesian. Itulah sahaja pendedahan yang mereka terima tentang politik ni. Yang lain, habuk pun tarak! Cakap sahaja lebey! Bila ada duit sikit, buat rombongan. Tapi untuk orang2 tua je. Di ajak juga pemuda ikut serta..tapi, siapa yang nak join sangat dgn orang tua kan?? Tak sama level... payah. Lagi pun anak2 muda sini asik diperlekehkan je dgn orang tua. Asal tak betul je..budak muda. Memang betul, ada kebenaran dalam hal tu. Tapi kalau asik dipinggirkan, maka memberontak lah mereka tu... siapa lagi yang nak bimbing mereka???? Aku sedih sangat tengok keadaan ni... Dengan amanah yang terbeban dibahu aku ni, aku rasa aku perlu buat sesuatu. Kalau aku peluk tubuh... aku takut dalam kubur besok aku ditanya... Apa amalan yang aku dah buat atas dunia ni....

Tahun berikutnya tahun pemilihan lagi sekali... Aku dipilih menjadi Ketua Pemuda Cawangan. (bukan apa... x ada calon lain pun) Main tuding2 je... Semua taknak pegang jawatan ni. Terima jelah. Mana tau kalau2 aku bolah bantu anak2 muda ni suatu hari nanti. Nak jadi cerita, rupa2nya, Ketua Cawangan aku ni, (seorang wanita) memang bermulut laser, semua orang nak dilazer nya. Anak2 muda cukup benci dengan dia, bukan apa... janji tak pernah ditepati. Berpolitik demi kepentingan diri. (Apa nak jadi)... Jadi semakin payah lah aku nak mendekati anak2 muda ni. Tapi dah jadi ketua ni, kenalah wat muka seposen. Aku mula lepak2 ngan anak2 muda ni sekali... mula2 tu kekok jugaklah... tapi lama kelamaan ok jugaklah. Sedikit demi sedikit aku berjaya tarik anak2 muda ni masuk ahli. Aku mula kenal dengan ketua2 Pemuda cawangan2 terdekat. Keadaan anak2 muda cawangan berdekatan pun sama sahaja situasinya.. DIPINGGIRKAN!!! Tapi kata pemuda tu tiang negara...apparaaaa..... Rupa2 nya dalam politik ni, selalu ada pancung memancung... rata2nya gila nama, pangkat, gila pada kemahsyuran... nakkan jawatan didalam bahagian.... Ni berpolitik untuk perjuangan hape ni??? ni utk tembolok sendiri!!! Cawangan2 bersebelahan aku ni rupanya x sebulu degan ketua cawangan aku... asik nak bertekak aja. Asik nak rebutkan peruntukan. Pergi jahanam lah.Tapi aku menjalinkan hubungan erat dengan ketua2 pemuda mereka... bukan apa...nak bergerak sendiri susah.. nak dapat bantuan kewangan lagi susah kalau bergerak sendirian. Maka jadilah pakatan Pemuda 3 cawangan. Degan gabungan tak rasmi ni... maka dapatlah banyak aktiviti dibuat. Alhamdulillah, anak2 muda semua dah bersatu hati... Macam2 program dah dibuat... Dari sukan, konvoi, aktiviti keagamaan, sosial, ekonomi...sampai sapu sampah pasar malam nak cari duit aktiviti, semua dah buat. Alhamdulillah... kini anak2 muda tak lagi dipandang sinis dan serong oleh masyarakat setempat. Cuma yang tak sedapnya.. Kami pulak dipinggirkan oleh ketua cawangan sendiri...bukan apa...takut dengan bayang2 sendiri... takut suatu masa nanti tempat mereka akan dicabar oleh kami. Pirahhhh.... Aku tak hingin jawatan tu.... Aku ingat dalam tahun depan cukuplah aku pegang jawatan ketua pemuda ni.... sibuk. Duit pun banyak habis dah. Kerja dahlah sukarela...tak bergaji... yang tak best tu, adalah mulut2 yang mengatakan duit2 yang disalurkan pada pemuda habis dibalon oleh ketua2 pemuda... Hampesss... setahu aku dalam setahun, pemuda bahagian adalah bagi RM50 utk bantu buat minit2 mesyurat. Aku buat minit mesyuarat dan jamuan makan ringan dah dekat RM300. Duit siapa lagi yang aku pakai... duit aku sendirilah.... Aku ingat cukuplah banyak masa & wang ringgit aku sendiri yang dah aku korbankan... dah tak larat lagi dah bawak. Biarlah orang lain pulak memimpin. bagi peluang muka2 baru pula. Yang ketua cawangan aku yang dah berbelas tahun pegang jawatan tu, dari rumah kecik sampai dah berpindah rumah banglo tu lantaklah. Biarlah dia dengan dunianya. Cuma mungkin selepas ni, aku akan bantu dari jauh sahaja dan mungkin aku nak menumpukan pada Persatuan belia sahaja. Yelah... orangnya sama sahaja... kalau pemuda umno tu... dia jugaklah ahli persatuan belia... x ada orang lain dah.

Yang Persatuan belia ni seronok sikit, tak dikongkong oleh politik. Bebas. Politik ni bermusim. Belia kalau nak mintak bantuan pun mudah. Rata2 aktiviti anak2 muda disini aku gabungkan degan nama Pemuda UMNO dan Belia 4B... sama je... nak duit guna nama belia... nak sokongan YB2 guna nama politik. Orangnya tetap sama. nasib baik dalam belia aku cuma naib ketua je... hehehe... tapi byk juga kerjanya. Sekarang ni dah terbabit hingga ke peringkat kawasan pula. baru2 ni dilantik pulak menjadi Ahli majlis Perundingan Belia Daerah pulak... masak...masakkk..
Sibuk memanjang sekarang ni.... kalau tak politik.. (nak2 dekat pilihanraya pulak tu...), persatuan belia, kalau tak... Kelab sukan komuniti, yang selalunya... kumpulan penanggah majlis2 kenduri... untuk yang kadang2..bila 'emergency'... jadilah penggali kubur.... (hmm..teringat cerita Cinta penggali kubur lakonan Nasir Bilal Khan)

Namun...apabila aku kenang2 kembali... banyak jauh bezanya aku dulu dan sekarang... dulu, aku kurang bercampur... sekarang aku seronok bercampur... banyak ilmu yang kudapat... ilmu dunia dan akhirat.. silaturrahim pun makin erat... kenalan pun makin hebat... Berkawan biarlah seribu, bermusuh, jangan ada sesekali ada satu. (betul ke?)

Kalau dahulu, anak2 muda tempat aku dicemuh, tapi kini mereka diangkat tinggi.... Alhamdulillah.

Hemm...panjang pulak celoteh aku ni... macam tak releven pulak tulisan aku kali ni.... Aku mintak maaf..bukan niat nak meninggi diri, cuma merenungkan kembali... Dimanakah letak tanggungjawab ku kini.... Sejak kebelakangan ni, aku rasa letih pulak terkejar kesana kemari.... Agaknya dah tua kut...kikiki. Lagi pun... dah tak terlayan dah benda2 macam ni lagi... nak berehat pun tak dapat. Asal hujung minggu je... ada sahaja panggilan kenduri kendara. Sampai aktiviti nak berkhemah dengan budak2 ni dah tertangguh sampai setahun lebih. Tambahan lagi, aku dah kecik ati dah nk pegang jawatan2 ni... Orang suka ambil kesempatan untuk kepentingan diri mereka. Macam kumpulan penanggah aku yang dahulunya kekuatan seramai 40 ahli... sekarang ni kucar kacir dah... pasal ada lah pulak makhluk yang irihati dengan kejayaan kami ni.... kalau dahulu, mintak sahaja pertolongan, kami akan 'turun' beramai2 membantu. Free of charge... tapi ada pulak yang memandai jadi ejen pandai2 letak harga... yang herannya... bukan budak muda pulak tu... dahlah tu..pandai2 angkat diri jadi penaung kumpulan kami ni...ish ish ish. Dasar nak nama.... lantaklah... ada juga tuan2 rumah yang dah ditolong x sedar diri, bila dah selesai majlis, kalau ada yang tak sempurna, disalahkan pulak anak2 muda tadi yang ikhlas menolong santak dua hari berturut... dibuatnya betul2 mcm kuli. lama kelamaan merajuklah diorang tu... Nampak sangat masalah pada anak2 muda ni rupa2nya datang dari golongan2 tua itu sendiri. Biasalah...dunia oh dunia. Mungkin selepas ni... segala aktiviti agak slow sedikit... Namun, aku tetap tabik dengan anak2 muda disini, walaupun masih bersekolah, dan jurang usia yang jauh berbeza, mereka tetap turut sama2 bersama aktiviti2 yang dijalankan kalau dipanggil. Biarpun mat2 rempit sekalipun. Mereka juga manusia.. cuma hobi je merempit. bagilah peluang untuk mereka berubah.

Masalah sosial yang berlaku sekarang ni pun puncanya dari keruntuhan sistem kekeluargaan itu sendiri. Mak bapak dah cuai menjaga anak2. Itu punca utamanya. Banyak kes yang kuperhatikan, anak2 dibiarkan buat sesuka hati tanpa dilarang. Pendidikan agama juga kurang diterapkan dalam kelurga. Bayangkan kelas fardhu ain yang aku anjurkan, ada yang dah berumur dekat 30an masih tak pandai mengaji? Sembahyang pun tak reti?... Nauzubillah Min Zalik. Pusing punya pusing... akhirnya.... yang dipandang serong..tetap anak muda. Tapi puncanya??? Tapi aku bangga dengan anak2 buahku... kalau dulu mereka terbiar.... kalau dulu tiada pelapis gali kubur, tiada anak2 muda di majlis2 kenduri, tiada anak2 muda pada majlis2 anjuran masjid dan surau, tiada penglibatan anak muda dalam Rukun Tetangga... tapi kini... jauh berbeza.... Syukur Alhamdulillah. Cuma yang aku risaukan, pelapis bagi yang memimpin sahaja. Belum nampak lagi riak2 bakal penyambung kerja2 yang kubuat menjelang 'persaraan' aku tahun depan. Mereka ni masih perlu disuruh baru dibuat. Inisiatif untuk bergerak sendiri masih jauh.. Macam mana ye nak buat.... Entahlah...

Hmmm... ingat nak tulis pendek sahaja... tapi dah melalut lalut dah ni... x pe...saja... ni kira sesi lepas geram lah ni. Entahlah... letih bebeno teman ghase sekarang nih... Kalau duit ribu raban x pe lah jugak.. ni masih terkais2 lagi ni. Sana nak jaga, sini nak jaga.... Di Rembau nak handle, di PD nak kena handle.... adussss.... alamat tua sebelum waktunya lah aku nanti...hehehehe. Tapi tak riso dah... dah ade yang sayang..... hihihihihi.... Chettt.. kesitu pulak... Sori geng. Itulah antara sebab2nya kenapa blog ni selalu sahaja lambat nak di updatekan..... Sibuk sesangat... 2 minggu lepas aku tido di kebun... kerja tertangguh dah banyak sgt dah. Sekarang ni tengah heavy prunning pokok. Nak bagi pokok hasilkan dahan2 dan ranting2 baru yang sihat. Dalam bulan 3-4 baru ada hasil agaknya. Aku prunning togel. Dahan2 bear lengan habis semua aku potong. Nantilah ada masa nanti, aku tuliskan pasal penjagaan mangga pulak. Serai dah aku tulis. Ni yang 'main' produk aku pulak tak tertulis2. Insyaallah. Akan ku paparkan dalam blog ini nanti.

Aku mohon maaf... Segala tulisan aku ni walaupun mmg sensitif (psl politik) tapi aku rasa wajar kutulis utk dijadikan pengajaran. Aku ni taklah fanatik UMNO... cuma terbabit secara x sepenuh hati. Bagi aku, Baik parti memerintah sekarang atau pun pembangkang, sama2 saling memerlukan. Percaya atau tidak, fikirkanlah sendiri. Cuma aku harap, biarlah kita berlainan parti politik, jangan kita terlalu taksub dengan politik itu sendiri hingga sanggup memutuskan silatturrahim sesama bangsa. Jangan kita mencaci maki kerana politik. Yang baik kita ikut, yang tidak itu kita jadikanlah sempadan.