Isnin, Disember 24, 2007

Haaa.... mesti korang ingat yang bukan2 kan kalo cerita pasal memori ni... hehehe.. takde pape sebenarnya..biasa je... Cuma sambutan Aidiladha tahun lepas agak meriah dari tahun ni... Namun walau apapun dan bagaimana kita meraikannya, Ailadha tetap merupakan hari terutama yang amat besar pengertiannya bagi Umat Islam. Aku juga bersyukur, kami disini dapat mengerjakan ibadah korban tanpa ada apa2 halangan dan musibah. Alhamdulillah.

Namun aku bersimpati kepada saudara2 ku yang terpaksa melalui AidilAdha didalam suasana banjir. Aku harapkankan segalanya sudah pulih sekarang dan harap mereka bersabar atas dugaan dari yang Maha Esa. Aku percaya, ada rahmat disebalik musibah yang melanda, ambillah iktibar atas peristiwa yang melanda.


Sambutan Aidladha di tempatku.... kenangan tahun sudah...






Lelaki & wanita, yang tua dan yang muda,
sama2 bergotong royong menyiapkan daging korban

Sambutan AidilAdha tahun ini.....






Pelajaran & Pengajaran dari ibadah korban

Saudara-saudara kaum Muslimin yang dirahmati Allah,
Sambutan Aidiladha, seperti yang kita maklumi, mempunyai hubungan dengan ibadah haji. Ibadah ini pula mempunyai banyak pengertian suci terutama dalam jalinan hubungan di antara Allah, sebagai Khalik atau Pencipta, dan manusia sebagai makhluk atau ciptaanNya.
Pada pagi mulia begini, berlangsung secara serentak dua perhimpunan hebat yang besar maknanya. Pertama, perhimpunan di Mina di kalangan para jemaah yang menunaikan ibadah haji, sejurus selepas mereka selesai berwukuf di Arafah. Kedua, perhimpunan untuk mengerjakan solat Aidiladha di merata tempat-tempat lain, bagi orang-orang seperti kita yang tidak berkesempatan menunaikan ibadah haji. Perhimpunan di Mina itu seumpama satu muktamar antarabangsa yang besar, disertai oleh manusia yang datang dari segala pelosok dunia. Mereka berlainan warna kulit dan rupa, berbeza darjat dan keturunan, serta tidak sama latarbelakang sosial dan ekonomi. Bagaimanapun, mereka datang dengan satu tujuan: beribadah kepada Allah dengan membesar dan mengagungkanNya. Dengan berihram yang melambangkan keseragaman dan kesamaan, mereka membenamkan segala sifat takbur dan taksub diri masing-masing demi menjadi umat yang satu. Di sinilah, semangat kesamaan dan persaudaraan sesama manusia ditunjuk dan dihayati, menghasilkan satu perpaduan yang paling hebat.
Di tempat-tempat lain di merata dunia, termasuk di tempat kita berhimpun ini, semangat kesatuan dan perpaduan turut menjadi tema yang disemarakkan. Ia juga dapat diibaratkan sebagai satu muktamar, meskipun dalam saiz yang lebih kecil, kerana kehadiran muslimin-muslimat dari pelbagai golongan dan latarbelakang. Baik tua atau muda, lelaki atau wanita, ketua atau pekerja, pemimpin atau rakyat biasa, kita semua menghadirkan diri sebagai jemaah yang satu. Kita sama-sama mengumandangkan takbir dan tahmid. Kita sama-sama membenamkan sifat takbur dan taksub diri, lantas melaungkan ikrar membesar dan mengagungkan Allah.

Kemudian daripada itu, sebahagian daripada kita, baik yang sedang menyempurnakan ibadah haji, mahupun muslimin-muslimat seperti kita yang selesai melaksanakan solat Aidiladha akan pula melangsungkan ibadah korban. Kita menyembelih binatang ternakan, lembu atau kambing, yang dagingnya dibahagi-bahagikan kepada sanak saudara, jiran tetangga dan fakir miskin.
Ibadah korban ini pula, sebagai sebahagian daripada syiar bersempena ibadah haji dan Aidiladha, turut membantu menyuburkan amalan menjaga kebajikan sesama umat. Amalan ini mengukuhkan lagi tujuan membentuk kesatuan dan perpaduan di antara manusia atas dasar keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.

Allahu Akbar (3X) Walillah-ilhamd

Kita bersyukur kerana dapat terus menghidupkan semua ibadah ini. Tujuan menghidupkannya tentu didorong rasa yakin bahawa terdapat pengertian-pengertian suci yang mesti dihidupkan bersempena ibadah tersebut. Pengertian tersebut pasti dapat menjadi panduan kepada kita bagi membina kekuatan-kekuatan yang perlu bagi mencapai hidup bahagia dan sejahtera.
Jika diteliti, terdapat sekurang-kurangnya tiga kekuatan yang dimaksudkan itu.

Pertama, perlunya dibangunkan sifat-sifat kemanusiaan yang unggul dan luhur. Manusia yang lemah jiwa, rendah semangat serta bejat akhlak tidak mungkin menjadi orang-orang yang kuat berjuang, apalagi untk tujuan membawa kebaikan kepada orang lain.

Kedua, perlunya ada jalinan ukhuwah atau rasa persaudaraan yang kukuh berdasarkan taqwa. Dalam perjuangan, perlu barisan yang kukuh. Tanpa ukhuwah, berlaku perpecahan, lantas membawa kelemahan.

Ketiga, terdapat kesediaan berjihad dan membuat pengorbanan dalam mencapai kejayaan dan hidup sejahtera. Tiada kejayaan tanpa usaha bersungguh-sungguh dan tanpa pengorbanan.

Berdasarkan pengertian di sebalik ibadah haji dan sambutan Aidiladha ini, terdapat tiga faktor utama yang telah, dan boleh, membantu menghasilkan semua kekuatan yang dimaksudkan.

Pertama, manusia sanggup tunduk sepenuhnya kepada prinsip menerima dan mengagungkan Allah sebagai Tuhan Yang Esa. Inilah kekuatan iman.

Kedua, manusia sedia menerima prinsip bahawa di sebalik kelainan-kelainan lahiriah, mereka sebenarnya sama di sisi Allah. Jadi, manusia mesti menjalin hubungan berbaik-baik sesama mereka atas dasar taqwa kepada Allah. Inilah kekuatan persatuan atau persaudaraan.

Ketiga, manusia reda berjihad dan membuat pengorbanan terhadap kepentingan-kepentingan bersifat sementara bagi mencapai kejayaan dan kesejahteraan yang lebih abadi. Inilah kekuatan semangat berjuang.

Faktor pertama menuntut pembinaan jiwa tauhid. Faktor ini menerangkan bahawa kekuatan manusia hanya tercapai apabila mereka menerima hanya Allah sebagai Tuhan Yang Esa. Ini bermakna, hanya Allah yang dipuja dan dipatuhi dan yang keranaNya manusia sanggup membuat pengorbanan demi mencapai redaNya. Ia juga bermakna manusia menolak untuk bertuhankan diri sendiri, bertuhankan kepada kuasa-kuasa lain, bertuhankan kepada darah dan keturunan, bertuhankan kepada lambang-lambang kebendaan, bertuhankan kepada puak dan bangsa, malah bertuhankan kepada sebarang fahaman yang lazimnya bersifat nisbi dan tidak kekal. Hakikat menunjukkan bahawa kesalahan memilih tuhan inilah yang menjadi punca berlakunya kemungkaran yang mengakibatkan kerosakan manusia.
Contohnya, manusia yang bertuhankan dirinya akan bertindak memenuhi nafsunya yang serakah. Mereka yang serakah sering bertindak melampau batas menzalimi orang lain.
Manusia yang bertuhankan lambang-lambang kebendaan pula sebenarnya bertindak di luar akal fikirannya. Di mana rasionalnya kita apabila bertuhankan rekaan sendiri? Kecenderungan melakukan tindakan-tindakan tidak rasional sudah pasti membahayakan kehidupan sendiri dan kehidupan orang lain.

Firaun merupakan contoh manusia yang mempertuhankan diri sendiri. Di sebalik kekuatan bala tentera dan kemewahan harta bendanya, Firaun menjadi lemah berhadapan dengan balasan Allah. Akhirnya dia tenggelam bersama bala tenteranya di Laut Merah.
Kaum Tsamud, di zaman Nabi Salih, bongkak dengan kehidupan kebendaan dan leka bermewah-mewah. Mereka menghabiskan masa membina bangunan-bangunan dan gedung-gedung tinggi dan kukuh semata-mata sebagai lambang kemewahan dan kemegahan. Kerana lekanya, kaum Tsamud lupa mengingat Allah. Lebih buruk lagi mereka mempersenda hukum Allah, dan memperolok Nabi Salih. Akibatnya, di sebalik kekuatan semua bangunan pencakar langit mereka, kaum Tsamud yang ingkar itu dibinasakan.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-'Araf, ayat 78:
"Kerana titu mereka ditimpa gempa, maka jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat tinggal mereka."

Allahu Akbar (3X) Walillah-ilhamd.

Faktor kedua menegaskan bahawa kesatuan dan kekuatan persaudaraan hanya terbina menerusi jalinan yang diikat dasar taqwa. Inilah perpaduan tulen.
Faktor ini boleh disaksikan menerusi ibadah haji itu sendiri. Dalam perhimpunan jutaan orang itu, hak dan tanggungjawab manusia sama belaka. Walau datang daripada pelbagai budaya dan adat resam, masing-masing mematuhi wajib dan rukun yang sama. Tidak ada kelebihan antara raja di atas rakyat; di antara yang berkulit cerah ke atas yang berkulit gelap.
Islam sendiri menggariskan prinsip menjalin hubungan atas dasar taqwa.

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Hujurat ayat 13:
"Yang termulia di antara kamu pada pandangan Allah ialah dia yang paling bertaqwa."

Prinsip ini telah dihidupkan Rasulullah s.a.w dalam membina perpaduan generasi awal Islam hingga terbentuk satu kekuatan unggul di kalangan mereka. Inilah prinsip yang mengangkat Zaid bin Tsabit, menjadi panglima tentera yang didalamnya terdapat golongan bangsawan Arab sebagai soldadu biasa. Salman, orang Farsi, diistiharkan Rasulullah sebagai kerabatnya, demi menghapuskan prejudis kaum dan bangsa. Bilal, bekas hamba yang berkulit hitam tebal, terangkat darjatnya menjadi sahabat dan orang kepercayaan Nabi s.a.w.
Perpaduan berdasarkan taqwa dapat memantapkan hubungan antara manusia. Dasar ini mampu mengikis prasangka serta rasa cemburu dan khuatir akan kehilangan kedudukan dan pengaruh. Ini berlaku kerana semua pihak yang bertaqwa sedar bahawa masing-masing ada peranan. Lantas, masing-masing dapat melihat hubungan di antara mereka sebagai rakan perjuangan yang akan bertindak untuk saling kukuh-mengukuhkan.
Faktor ketiga ialah kekuatan semangat perjuangan. Kekuatan ini mesti dibina dengan mewujudkan sifat mahu berjihad dan sedia berkorban. Biasanya, untuk mencapai kejayaan yang lebih abadi seseorang itu harus sedia mengorbankan kepentingan-kepentingan kebendaan yang bersifat sementara. Di zaman awal Islam, orang-orang Islam Makkah mungkin tidak mengalami kerugian kebendaan yang berat jika tidak berhijrah ke Madinah. Namun, mereka mungkin pula tidak dapat meraih erti kemenangan yang abadi dan sempurna. Dengan membuat pengorbanan meninggalkan keselesaan hidup di Makkah, mereka berjaya membenamkan rasa taksub kepada puak, keturunandan tanahair; serta membenamkan sifat rakus kepada kemewahan kebendaan. Sebagai ganjaran, mereka menghayati sifat persaudaraan yang tulen, berdasarkan iman dan taqwa. Hasilnya, berlaku pembinaan sebuah masyarakat yang kental ukhuwahnya, dan menikmati kehidupan yang tegak di atas keadilan dan kebenaran. Inilah kemenangan sebenar.
Mereka yang sedang mengerjakan ibadah haji juga sedang menjalani satu latihan praktikal berjihad dan mengorbankan keselesaan kebendaan kerana mahu mendidik jiwa agar tunduk kepada keagungan Allah. Kita yang sedang berhimpun bagi melaksanakan solat Aidiladha ini juga sebenarnya sedang menjalani latihan yang sama. Kejayaan sebenar tercapai dalam bentuk iman yang bertambah teguh dan ketahanan jiwa yang lebih kukuh sebagai insan.

Masyarakat Islam di mana-mana pun, termasuk kita, perlu terus meningkatkan usaha memperbaiki mutu kehidupan dan kesejahteraan bersama. Dalam meneruskan usaha mulia itu, wajarlah kita mengambil iktibar daripada semua pengertian ini supaya kejayaan yang hendak dicapai bersama itu benar-benar bermakna dan menjamin kesejahteraan yang abadi sifatnya.

Apakah di antara iktibar-iktibar yang boleh dimanfaatkan?
Pertama, hendaklah kita terus bekerja atas dasar melaksanakan hukum-hukum Allah. Berbuatlah apa sahaja demi mendapat redaNya. Janganlah keghairahan untuk mencapai kejayaan membuat kita kehilangan punca dan arah. Memang kekuatan boleh diperoleh dengan mengumpul sokongan pengikut, wang dan kemahiran. Namun, tanpa kecintaan kepada Allah, tanpa mentauhidkanNya, jiwa manusia akan kosong; dan lambat-laun akan kehilangan tenaga. Jiwa tanpa iman akan mudah terjebak untuk bertuhankan tuhan-tuhan palsu yang akhirnya akan merosakkan tujuan untuk membawa kebaikan kepada manusia.

Kedua, kita harus terus memperkuat barisan dengan memperkuat ukhuwah atas dasar taqwa. Usaha meningkatkan kesejahteraan umat merupakan usaha besar yang menjejas kepentingan masyarakat seluruhnya. Oleh itu, elakkanlah diri daripada menyediakan jalan-jalan yang dapat membawa kepada perpecahan. Persaudaraan berdasar taqwa dapat mengelakkan kecenderungan mendabek dada dan mengukur kejayaan berdasarkan banyak dan hebatnya publisiti. Dengan taqwa, keikhlasan bekerja boleh dicapai. Dan ini berguna bagi mengelakkan merebaknya budaya mengampu yang merosakkan.

Ketiga, nyalakanlah semangat berjuang dengan menanamkan kesediaan berjihad dan berkorban. Kesediaan berkorban mesti juga berasaskan taqwa dan kecintaan penuh kepada Allah. Ini mengelakkan timbulnya amalan berkorban semata-mata untuk meraih keuntungan lahiriah jangka pendek. Pengorbanan begini tidak akan dapat menyelesaikan banyak masalah yang memerlukan penghuraian-penghuraian asas dan rumit. Soal memajukan pendidikan, membangunkan ekonomi, membanteras kerosakan moral dan sosial, merupakan soal-soal kehidupan. Soal dasarnya ialah mengajak manusia supaya sedar siapakah dirinya, dan apakah tujuan ia dihidupkan. Jika manusia tidak disedarkan dengan hal ini, dan mereka tidak dibimbing memaham jawapan-jawapan sebenarnya, penghuraian kepada masalah-masalah yang mereka hadapi akan hanya bersifat serpihan, tidak mutlak.

Manusia mesti disedarkan tentang diri dan peranannya yang sebenar. Langkah-langkah mesti diambil bagi menyedarkan mereka tentang peri pentingnya sifat-sifat kemanusiaan dibangunkan dalam diri masing-masing. Kecuali langkah dan usaha ini dapat diurus dan dilaksanakan, tindakan-tindakan lain tidak mungkin menghasilkan natijah dan kejayaan yang dicita-citakan.

Marilah kita panjangkan segala pengertian, pengajaran dan amalan baik ini melepasi hari-hari ibadah haji dan sambutan Aidiladha. Kita teruskan pengertian-pengertian suci ini dalam tindakan dan amalan harian kita. Mudah-mudahan dengan menghayati pengertian-pengertian tersebut terus-menerus, keinsafan kita akan bertambah dalam mencari jalan-jalan yang benar bagi membina kekuatan-kekuatan yang diperlukan dalam usaha meraih kejayaan dan kesejahteraan hidup yang direda dan dirahmati Allah.

Allahu Akbar (3X) Walillah-ilhamd.

petikan dari Mimbar Masjid

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online