Selasa, Januari 15, 2008

PROGRAM PEMBAJAAN BAGI TANAMAN KEKAL / BUAH-BUAHAN / DUSUN

Peringkat Pertumbuhan

Umur Pokok (tahun)

Jenis Baja Sebatian (N:P:K:MG)

Kadar Baja Kg/pkk/tahun

Masa & Cara Membaja

Masa menanam

Baja Asas

CIRP

0.2

Dimasukkan kedalam lubang dan digaul dengan tanah atas. (top-soil)

Baja organik

5-10

Tumbesaran

1

15:15:15 atau

1.0-2.0

Baja sebatian ditabur/ poket/jalur dibawah julai daun 3-4 kali setahun.

Bahan organik ditabur & digaul kedalam tanah,dipangkal pokok sekali setahun.

2

14:13:19:2 atau

3

15:15:6:4

Baja organik

5-10

Berbuah

4

12:12:17:2+TE

2.0

Baja sebatian ditabur/ poket/jalur dibawah julai daun 3-4 kali setahun.

Bahan organik ditabur & digaul kedalam tanah,dipangkal pokok 1-3 kali setahun.

5

atau

2.5

6

12:6:22:3

3.0

7

atau

4.0

>8

13:13:20:2+TE

4.0

Baja Organik

15-30

Isnin, Januari 14, 2008

PEMBAJAAN

Kesuburan tanaman bergantung pada jenis baja, cara dan masa pembajaan. Pokok yang dibaja akan menjadi sia-sia jika baja yang digunakan tidak sesuai dengan keperluannya. Pembajaan bertujuan untuk memulihkan kandungan nutrien dalam tanah yang telah diserap oleh tanaman melalui proses fisiologinya. Kekurangan nutrien boleh menyebabkan tumbesaran terbantut, tanaman mudah patah dan daun menjadi kuning. Oleh itu baja boleh di takrifkan sebagai punca pemakanan tumbuhan yang boleh dicampurkan kepada tanah untuk membekalkan bahan-bahan yang diperlukan oleh pokok.

Tumbuhan memerlukan 17 unsur-unsur pemakanan untuk membesar dan melengkapkan edaran hidupnya. Unsur-unsur ini boleh di kategorikan kepada kepada tiga kategori sebagaimana rajah di bawah. Tumbuhan memperolehi unsur-unsur di atas daripada tiga sumber iaitu dari udara, air dan tanah.

Karbon, hidrogen dan oksigen diperolehi oleh pokok daripada air dan udara, manakala unsur-unsur lain semuanya diperolehi dari tanah iaitu dari baja dan bahan organan dalam tanah.

Terdapat dua kategori baja iaitu:

a) Baja Organik
Baja asli yang terdiri daripada sisa tumbuhan atau najis haiwan. Biasanya digunakan sebagai baja permulaan. Bertujuan untuk meninggikan tahap kesuburan tanah dan membaiki tekstur tanah. Pastikan najis haiwan yang digunakan telah cukup reput. Contohnya seperti najis-najis haiwan, buangan kelapa sawit seperti tandannya, humas/kompos, darah dan tulang yang diproses dan sebagainya.

b) Baja Kimia
Baja yang diproses kepada bentuk-bentuk butiran, hablur dan cecair. Baja kimia jenis butiran boleh digunakan secara terus kepada tanaman manakala jenis hablur dan cecair hendaklah dicampurkan dengan air terlebih dahulu sebelum disembur. Contohnya ialah seperti baja Urea, CIRP, Nitrophoska, Byfolan, Welgrow dan sebagainya.

Baja kimia jenis butiran pula terdapat dalam 2 jenis:
1. Baja butiran kompaun (compound fertilizer)
2. Baja tunggal. (single dressing fertilizer)

Baja kompaun.
Baja yang telah diproses lengkap dengan pelbagai unsur. Seperti NPK 15:15:15 & NPK 12:12:17+2 TE

Baja tunggal.
Baja yang punyai satu jenis unsur sahaja. Seperti Urea (N), TSP- Triple super fosfat (P2O5), MOP- Muriate of potash (K2O)


CARA/TEKNIK PEMBAJAAN

a) Cara taburan
Dengan cara ini, baja ditabur/disebar sama rata ke atas tanah dengan tangan atau menggunakan jentera penyebar. Kemudian baja ini mesti digaul dengan tanah supaya ianya tidak terdedah dipermukaan tanah. Cara ini selalunya digunakan apabila membaja asas sayur-sayuran. Siram dengan mencukupi.

b) Cara jalur atau jajar (Band or row placement)
Dengan cara ini , baja dibubuh ke dalam tanah, biasanya di sebelah dan di bawah bijibenih. Apabila menggunakan cara ini, kita perlu berhati-hati supaya baja tersebut tidak terkena atau terlalu dekat dengan bijibenih. Misalnya apabila menanam jagung, baja asas dibubuh 2”-4” di sebelah dan di bawah benih semasa menanam. Cara ini digunakan pada tanaman berbaris seperti jagung, kacang soya, sekoi, kacang tanah dan lain-lain.

c) Baja permukaan(Top dressing)
Baja permukaan adalah apabila kita menabur baja semasa tanaman sedang membesar. Hanya baja nitrogen sahaja yang selalu digunakan untuk baja permukaan, kerana baja nitrogen senang larutresap dan oleh itu hanya se tengah sahaja dibubuh semasa menanam dan yang selebihnya dibubuh semasa tanaman sedang membesar.

d) Pembajaan sisi (side dressing)
Dengan cara ini, baja dibubuh di sisi/ di sebelah tanaman yang sedang membesar. Cara ini dibuat bagi tanaman berbaris, tanaman berjunjung dan pokok-pokok. Bagi tanaman se musim, pembajaan sisi ini hanya dilakukan untuk baja nitrogen sahaja.

e) Pembajaan berpoket (pocket placement)
Dengan cara ini, baja dibubuh secara bertumpuk-tumpuk iaitu dibubuh dilubang-lubang dan kemudian ditimbus. Cara ini selalu digunakan apabila membaja pokok-pokok dengan membubuh baja dilubang-lubang yang dikorek disekeliling pokok. Cara ini juga digunakan apabila membaja ubi keledek dan lain-lain. Lubang di korek di keliling silara dengan jarak 50 cm.

f) Penyemburan daun (foliar application)
Cara ini selalu digunakan untuk memberi unsur pemakanan mikro kepada tanaman iaitu dengan cara menyembur larutan pemakanan tersebut kepada daun-daun. Unsur-unsur kuprum, zingk, ferum, boron, dan molybdenum, selalunya diberikan kepada tanaman dengan cara semburan daun. Sembur pada daun dan batang sehingga basah sampai ke tanah.

Jumaat, Januari 11, 2008

Semester Akhir Tahun Terakhir.... (Agaknya..)
(sambungan Cabaran Baru, peluang kedua)

Malam bekerja, siang ke kuliah.... Penat juga... tapi apakan daya. Aku bakal mengakhiri pengajianku tahun ini kalau tiada masalah... tetapi memang ada masalah..Kimia... boleh atau tidak aku lepas subjek tu... Hmmm.. mmg dah dijangkakan aku tak lepas lagi... apa daaa.... Hmmm.. x bergraduat lah aku... mengulang lagi... extend semester la jawabnya..... Hairan juga, subjek lain cemerlang.. tp KIMIA???? Aduh...... Apa boleh buat... kene 'Mengulang kursus' lah..

Semester berikutnya aku x mendaftar sebagai pelajar, sebaliknya aku memohon penangguhan pengajian untuk semester... Nak berehat jap. Kepala tengah pusing. Poket tengah kering. Proses penangguhan taklah susah. Pergi Pejabat Pendaftar Fakulti terus mohon disitu sahaja. PA aku pun syorkan aku berehat seketika. Semester berikutnya barulah aku sambung pengajianku. Sementara menunggu kelulusan... Aku duduk haihong kejap di Kolej.. (haihong- sempena kapal pertama pelarian vietnam yang sampai kepantai Malaysia dahulu...Haihong juga bermaksud menumpang-istilah kami masa tu... menumpang secara haram...hehehehe). Plan aku lepas ni, nk cari kerja.. nak cari duit untuk sambung blk pengajian bagi subjek yang aku kantol....

Setelah mendapat pengesahan, aku packing semua barang2 aku... aku bergerak ke Pulau Pinang. negeri kelahiran ku...... nak cari kerja kt Penang lah..... Sampai di Pulau Pinang, aku menumpang duduk rumah pakcik aku di Jelutong. Kebetulan rakan serumahnya kerja di Kilang membuat mesen fax di Bayan Lepas sebagai eksekutif sumber manusia disana. Memang nak pakai operator pengeluaran... jadi sedang eloklah tu... Aku terima sahaja. Gaji kecil pun tak apa. Alhamdulillah... dah dapat kerja... Lusanya tu, aku terus mula kerja... isi borang yg mana patut, aku pun mula kerja. Ingatkan jadik operator.. rupanya jadi store hand. Tugasku menghantar 'parts'2 pada production line... kene cukup... kene ikut jenis production... kene ikut part-no. Aku ok je... elok bebeno lah tu.. duduk sahaja pun boring gak...Aku ambil masa 1 minggu utk mahir tentang parts2 fax machine... Keje x la susah.. cuma kene selalu berjalan pada 'line' tgk-tgkkan parts.. kalau nk abis kene tambah.... Jadi line production tak la tersekat2. Seronok juga kerja di TIMS ni... (kilang milik Toshiba).. pekerja2nya semua ramah.. baik lelaki baik wanita, tak kira bangsa... Rezeki aku agaknya. Dalam bulan pertama tu, walaupun belum bergaji, hidup aku tak susah... makan dikantin murah.. RM1 dah kenyang... Sarapan biasanya makcik2 operator belanja aku...hehehehe mungkin sbb bantu diorang capai target pengeluaran... yelah.. line non-stop x berenti...bila target tercapai, insentif lagi banyak... purata gaji operator sini kalau dapat capai target boleh mencecah RM1200 sebulan. Banyak insentif diberikan, insentif target, insentif kerja penuh, insentif OT pun ada. Full OT sebulan dapat RM200, capai target, RM200, tak absent RM100...itu je dah RM500. tak masuk OT lagi... Basic dah RM600. Pengangkutan free. Makan dikantin tiap2 hari insentif RM2. Fuyoooooooo.....

Biasanya aku keluar rumah tiap hari Pukul 6.30 pagi, tunggu bas kilang. Pukul 7.45 pg sampai. Kerja mula pukul 8pg dan habis pukul 5 ptg. (1 shif shj) tapi kalau OT sampai pukul 10 malam. kalau line beroperasi sampai pukul 10 malam, sampai pukul 10 malam lah aku bekerja. Genap sebulan aku kerja, dpt lah gaji, sebab aku x dpt insentif target jadi gaji aku untuk bulan tu adalah dalam RM1000 je.. syukur Alhamdulillah... Kira lumayan juga tu.. cuma tak ada masa nk relek sgt la.. Balik rumah lepas makan diluar, tidur. Pakcik aku sendiri pun kdg2 tak sempat berbual walaupun sebilik. Namun sebulan shj aku duduk dengan pakcik aku, kesian, bilik kecik, dia pun berkongsi dgn rakan2 nya yang lain. Kebetulan aku berjumpa kembali dengan rakan2 lama masa berkerja di KOMTAR dulu. Mereka tolong carikan rumah. Dapat pun, di Farlim, jauh sedikit.. tapi bas kilang aku mmg ada ambil staff dr situ. Jadi x ada masalahlah... Sewa bulanan pun murah. Sebuah rumah berkongsi 5 orang, seorang RM 100. tapi aku tak duduk sekali dengan rakan2 lama aku tu. Kali ni semua kenalan baru. Tapi semuanya ok. Cuma duduk agak tinggi sikit, tingkat 10... gayat aku dibuatnya. Ade kelebihan duduk flat ni.. hehehe. Kalau agak2 lapar makan buah je... balik kerja, aku tak naik lif... aku berjalan dr tingkat ketingkat... bawak beg plastik. Aku pungut buah limau, epal, pear yang ade kt dupa sembahan kaum tionghua... jadi rumah sewa ku tak pernah tak de buah untuk dimakan... hehehehe. Jahat betul aku. Kadang2 penuh beg plastik...kikikiki. Tapi cukup sebulan aku buat kerje x berpaedah tu, orang tukar taktik lak.. tak bubuh lagi buah2.. bubuh kuih apam je... hemmm.. tak maulah aku... Padan muka aku... Kuakuakuakua!!!! Tiada lagi buah free!!!! Jahat betul aku nih.... (Awas... jangan tiru perbuatan ini!!!)

Genap 2 bulan aku bekerja, aku dinaikkan pangkat... dapat pulak anugerah pekerja terbaik... uiksss.. tergezut aku. Lum pun konpom kerja. Aku ditukarkan dari store hand terus melompat kepada assisten store keeper. Wuyoooo....dasat..dasat..tapi yang tak beshnye... Bukan ape... tak boleh lagila aku kaco2 amoi2 kat production line.. tak dapat lagi borak2 ngan makcik2 kat line... susahlah nk dapat sarapan free lagii... Uwaaaa.... kikikiki. Tapi walau ape pun aku bersyukur gak... cuma boring skit sebab selalu duduk kt meja wat paperworks. Kalau tak.. kejenye timbang skru untuk wat pengagihan nanti... Skru pulak mcm2 jenis...silap parts, jahanam satu line production. Sebelum ni aku cuma bertumpu di production line tingkat satu je. Sekarang ni, semua store nak kene masuk. termasuk storage warehouse... Penat juga kejap2 lari keatas, kejap2 lari kebawah... Tapi tak apa.. pengalaman...

Dalam seminggu aku bekerja 6 hari. Ahad sahaja cuti. kalau cuti tu biasanya aku duduk rumah je kalau tak melawat adik aku di USM. Sebulan sekali melepak dengan kawan2 lama di Gurney Drive. Biasalah... jiwa muda. Nak jugak enjoy.... hehehe. Dekat 4 bulan lebih juga aku bertugas di TIMS Elektonics... Lepas bulan keempat, selepas gaji masuk... aku cabut tanpa memberitahu majikan aku. Tapi kawan pakcik aku tahu. Yelah.. dah sampai masa untuk aku pulang ke Serdang menyambung kembali kuliah aku.

Khamis, Januari 10, 2008

Sudah seminggu aku duduk dikebun. Menyiapkan kerja2 yang tak akan habis. Biasalah.. menjadi seorang petani ni, kerjanya tak pernah habis.. Ada sahaja yang nak dilakukan. Aku dari membaiki pagar2 yang rosak disondol lembu2 bertuan yang serupa tak bertuan sampailah kepada kerja2 rutin harian. Kadang2 naik fed-up aku asik membaiki pagar... baru 2-3 hari baiki, dah kena sondol lagi... agaknya nak kena guna pagar elektrik agaknya. Ada yang mengesyorkan agar diracun sahaja lembu2 tu.... tapi daripada racun lembu tu, baik racun sahaja tuannya... kikikiki.. Acah aje... Tapi itulah hakikat sebenar kehidupan... Kita biasalah ambil endah tak endah sahaja dengan harta kurniaan Allah... Ada lembu dibiarkan lepas bebas, dah jual lembu2 tu, duit tu buat sedekah atau pergi menunaikan haji... dimanakah barakahnya ibadah itu.... Ish2 ish.. aku nak cerita bab hukum hakam ni taklah aku pandai sangat tapi secara lojiknya... lembu2 tu makan dari kebun aku.....tak apalah.. setidak-tidaknya, aku ada saham pada lembu2 tu...

Aktiviti kebun sekarang lebih kepada aktiviti 'maintenance'. Pokok2 mangga pada plot hadapan (1 ekar) habis aku heavy prunning walaupun besar kemungkinan ia akan berbunga sekarang. Kena buat juga kerana pokok sudah berusia 5 tahun... dahan2 pun dah bersentuhan dengan pokok2 mangga bersebelahan... pokok pun makin meninggi.. susah nak meracun, membalut buah dan nak maintain pokok nanti... kos pun akan meningkat... tak apalah.. rugi dalam 6 bulan je.. selepas pucuk2 baru keluar membentuk dahan2 atau ranting2 baru nanti, hasilnya akan lebih berlipat kali ganda lagi....Insyaallah. Lagipun salah satu sebab lagi aku buat begitu adalah untuk memudahkan traktor masuk antara barisan mangga nanti. Nak 'plough' naikkan batas dan me'rotor'.. nak buat projek serai kembali... dah ada partner baru.. Hehehe.. ada anak murid baru nak belajar tentang projek serai... jadi projek ni kira praktikalnya lah.

Selebihnya nak tanam cili api sikit.... nak cari duit nak buat belanja majlis ehem2 nanti... Pening juga memikirkan.... Rasa2 mcm nak kerja part-time je malam2... Tapi tengoklah macam mana. Insyaallah.. rasanya hasil kebun aku ni boleh 'support' aku nanti..

Baru2 ini aku ada melepak kejap dgn rakan tani aku berbangsa tionghua.. aku panggil Tokey Yap je... (ade aku cerita pasal tag kemerdekaan dulu). Sekarang beliau mengusahakan nurseri tanaman pokok jarak untuk bio-diesel... mcm mana pokoknya tu.. aku pu tak tau... Tapi dari jauh pernahlah aku tengok.. (projek besar di sebelah litar F1 Sepang). Katanya, benih pkk jarak ni berharga RM3/pkk, mengeluarkan hasil setelah 4 bulan dipindahkan dari polibeg kedlm tanah. Jangka hayat tanaman adalah sehingga 40 tahun. Ditanam pada jarak 5-10 kaki dalam barisan. Kepadatan satu ekar adalah sebanyak 1000 pokok. Hasil dibeli oleh peraih adalah dalam RM7-RM8/kg. Penjagaan adalah mudah kerana batang & daunnya pahit jadi musuh2 perosak adalah minimum.. lembu pun tak sanggup makan. Kos permulaan bagi projek seekar adalah didalam lingkungan RM5000-RM8000 seekar. Jadi bila dicongak2, barangkali inilah salah satu sumber pendapatan yang agak lumayan nanti. Cuma aku agak musykil tentang market. Kerana industri bio-diesel ni masih baru dan kemudahan2 industri ini baru diperingkat permulaan. Nanti buatnya dah ditanam hasil tak dapat dijual ataupun harganya merudum jatuh. Namun kalau asyik takut sahaja tapi tak cuba tak akan berjaya juga kan? Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Tapi Insyaallah... aku masih lagi membuat kajian tentang ini.....nanti aku melawat Nurseri Tokey Yap untuk maklumat2 terkini.

Hari ini aku pulang ke PD kerana tuan punya 'chain-saw' nak pakai hartanya.. jadi aku ambil kesempatan ni untuk balik dan update blog ni... lagipun hari ini Hari pertama Kalender Islam 1429H. Disini aku juga tidak mahu ketinggalan mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Maal Hijrah 1429H. Moga ditahun ini segala usaha, amalan, pengorbanan, perjuangan, ketaqwaan kita kejalan Allah akan diberkati dan diredhaiNya. Jadikanlah tahun ini adalah tahun yang lebih baik daripada tahun2 sebelumnya. InsyaAllah.

Selamat Menyambut Awal Muharram 1429H kepada semua bloggers sekelian.

Jumaat, Januari 04, 2008

Mangga

Nama saintifik

Mangifera indica

Nama tempatan

Bahasa Inggeris: Mango
Bahasa Melayu: Mangga, mempelam
Mandarin: Mangguo
Tamil: Maangai
Indonesia: Mangga
Bahasa Thai : Ma-muang
Tagalog: Mangga
Khmer : Mak mouang
Burma: Thayet
Vietnam: Xoài

Kedudukan taksonomi

Domain: Eukaryota
Kingdom: Viridiplantae
Filum: Spermatophyta
Sub filum: Angiospermae
Kelas: Dicotyledonae
Order: Sapindales
Famili: Anacardiaceae

Mangga (umum)
Mangga ( Mangifera indica ) ialah buah yang popular di tropika. Biasanya buah ini berbentuk ginjal, walaupun ada varieti yang berbentuk bujur dan bulat. Kulit buah yang masak berwarna hijau atau kuning. Pada beberapa varieti terdapat sedikit warna merah atau oren. Isi mangga yang berwarna kuning atau oren ialah adunan rasa manis dan masam yang enak dan mempunyai aroma yang wangi.

Pokok mangga tumbuh cepat dan menegak dan mempunyai kanopi yang lebar atau bulat. Pokok ini boleh hidup lama dan berbuah secara berterusan sepanjang hayatnya. Pokok mangga yang ditanam secara komersial dibiakkan secara cantuman. Pokok cantuman mula berbuah pada usia 3-5 tahun. Biasanya 1-2 musim berbuah dalam setahun, kecuali jika pekebun menggunakan bahan perangsang (hormon-paclobutrazol) untuk mengaruh pembungaan di luar musim. Pokok mangga boleh hidup di pelbagai jenis tanah, walaupun ia lebih subur di tanah dalam yang subur dengan pH 5.5-7.5. Pokok mangga amat sesuai di kawasan yang mempunyai tempoh kering (2-4 bulan) yang nyata dalam setahun dan suhunya 24-30 o C. Cuaca kering semasa tempoh berbunga ialah masa terbaik untuk pengeluaran buah.

Pokok mangga banyak ditanam di Kedah, Perlis, Pulau Pinang dan Perak. Dusun yang kecil juga terdapat di Melaka, Negeri Sembilan, Pahang dan Johor. Kebanyakan buah mangga Malaysia dieksport ke Singapura, Brunei, Indonesia dan China. Dalam tahun 2000, nilai eksport mangga adalah sebanyak RM5 juta. Sungguhpun mangga popular untuk dimakan segar sebagai pencuci mulut, ia juga diproses untuk dijadikan jus mangga, serbet, jeli, cutni, dan jeruk. Mangga boleh juga dikeringkan, didihidratkan atau disejukbekukan. Kedua-dua buah yang hijau dan yang masak juga boleh digunakan dalam hidangan berperisa.

Asal dan sejarah
Genus Mangifera dipercayai berasal dari Asia Tenggara, walaupun M. indica mungkin tumbuhan semula jadi India, yang ditanam beribu tahun dahulu. Dari India ia merebak ke Asia Tenggara, kemudiannya ke dunia baru dan Afrika.


Varieti
Terdapat berbagai varieti yang disyorkan untuk penanaman komersil

Chokanan
Bentuk : Oblong (segi empat memanjang)
Berat : 250-350g
Warna : Kulit kuning keemas-emasan dan isi oren kekuning-kuningan
TSS(%) : 16-17%
Tekstur & Rasa : Pejal, sedikit berserabut, manis dan beraroma
Harumanis
Bentuk : Ovat oblong (segi empat memanjang dan membulat)
Berat : 350-550g
Warna : Kulit hijau gelap dengan sedikit warna kuning pada bahu buah dan isinya warna oren kuning
TSS(%) : 16-17%
Tekstur & Rasa : Halus, manis, beraroma

Sala
Bentuk : Oblong (segi empat memanjang)
Berat : 450-600g
Warna : Kulit hijau kekuning-kuningan dan isi kuning
TSS(%) : 10-12%
Tekstur & Rasa : Sedikit berserabut, kurang manis

Mas Muda
Bentuk : Ovat oblong (segi empat memanjang dan membulat)
Berat : 400-500g
Warna : Kulit dan isi kuning
TSS(%) : 14 -15%
Tekstur & Rasa : Pejal, halus, manis, sedikit beraroma

Siam Panjang
Bentuk : Oblong dengan hujung membengkok dan menirus
Berat : 300-500g
Warna : Kulit hijau kekuning-kuningan dan isi kuning
TSS(%) : 13 -15%
Tekstur & Rasa : Halus, manis, sedikit beraroma

Maha 65
Bentuk : Oblong (segi empat memanjang)
Berat : 500-600g
Warna : Kulit hijau kekuning-kuningan dan isi kuning pucat
TSS(%) : 14 -15%
Tekstur & Rasa : Halus, manis, sedikit beraroma

 

blogger templates | Make Money Online