Khamis, Januari 10, 2008

Salam Maal Hijrah 1429H

Sudah seminggu aku duduk dikebun. Menyiapkan kerja2 yang tak akan habis. Biasalah.. menjadi seorang petani ni, kerjanya tak pernah habis.. Ada sahaja yang nak dilakukan. Aku dari membaiki pagar2 yang rosak disondol lembu2 bertuan yang serupa tak bertuan sampailah kepada kerja2 rutin harian. Kadang2 naik fed-up aku asik membaiki pagar... baru 2-3 hari baiki, dah kena sondol lagi... agaknya nak kena guna pagar elektrik agaknya. Ada yang mengesyorkan agar diracun sahaja lembu2 tu.... tapi daripada racun lembu tu, baik racun sahaja tuannya... kikikiki.. Acah aje... Tapi itulah hakikat sebenar kehidupan... Kita biasalah ambil endah tak endah sahaja dengan harta kurniaan Allah... Ada lembu dibiarkan lepas bebas, dah jual lembu2 tu, duit tu buat sedekah atau pergi menunaikan haji... dimanakah barakahnya ibadah itu.... Ish2 ish.. aku nak cerita bab hukum hakam ni taklah aku pandai sangat tapi secara lojiknya... lembu2 tu makan dari kebun aku.....tak apalah.. setidak-tidaknya, aku ada saham pada lembu2 tu...

Aktiviti kebun sekarang lebih kepada aktiviti 'maintenance'. Pokok2 mangga pada plot hadapan (1 ekar) habis aku heavy prunning walaupun besar kemungkinan ia akan berbunga sekarang. Kena buat juga kerana pokok sudah berusia 5 tahun... dahan2 pun dah bersentuhan dengan pokok2 mangga bersebelahan... pokok pun makin meninggi.. susah nak meracun, membalut buah dan nak maintain pokok nanti... kos pun akan meningkat... tak apalah.. rugi dalam 6 bulan je.. selepas pucuk2 baru keluar membentuk dahan2 atau ranting2 baru nanti, hasilnya akan lebih berlipat kali ganda lagi....Insyaallah. Lagipun salah satu sebab lagi aku buat begitu adalah untuk memudahkan traktor masuk antara barisan mangga nanti. Nak 'plough' naikkan batas dan me'rotor'.. nak buat projek serai kembali... dah ada partner baru.. Hehehe.. ada anak murid baru nak belajar tentang projek serai... jadi projek ni kira praktikalnya lah.

Selebihnya nak tanam cili api sikit.... nak cari duit nak buat belanja majlis ehem2 nanti... Pening juga memikirkan.... Rasa2 mcm nak kerja part-time je malam2... Tapi tengoklah macam mana. Insyaallah.. rasanya hasil kebun aku ni boleh 'support' aku nanti..

Baru2 ini aku ada melepak kejap dgn rakan tani aku berbangsa tionghua.. aku panggil Tokey Yap je... (ade aku cerita pasal tag kemerdekaan dulu). Sekarang beliau mengusahakan nurseri tanaman pokok jarak untuk bio-diesel... mcm mana pokoknya tu.. aku pu tak tau... Tapi dari jauh pernahlah aku tengok.. (projek besar di sebelah litar F1 Sepang). Katanya, benih pkk jarak ni berharga RM3/pkk, mengeluarkan hasil setelah 4 bulan dipindahkan dari polibeg kedlm tanah. Jangka hayat tanaman adalah sehingga 40 tahun. Ditanam pada jarak 5-10 kaki dalam barisan. Kepadatan satu ekar adalah sebanyak 1000 pokok. Hasil dibeli oleh peraih adalah dalam RM7-RM8/kg. Penjagaan adalah mudah kerana batang & daunnya pahit jadi musuh2 perosak adalah minimum.. lembu pun tak sanggup makan. Kos permulaan bagi projek seekar adalah didalam lingkungan RM5000-RM8000 seekar. Jadi bila dicongak2, barangkali inilah salah satu sumber pendapatan yang agak lumayan nanti. Cuma aku agak musykil tentang market. Kerana industri bio-diesel ni masih baru dan kemudahan2 industri ini baru diperingkat permulaan. Nanti buatnya dah ditanam hasil tak dapat dijual ataupun harganya merudum jatuh. Namun kalau asyik takut sahaja tapi tak cuba tak akan berjaya juga kan? Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Tapi Insyaallah... aku masih lagi membuat kajian tentang ini.....nanti aku melawat Nurseri Tokey Yap untuk maklumat2 terkini.

Hari ini aku pulang ke PD kerana tuan punya 'chain-saw' nak pakai hartanya.. jadi aku ambil kesempatan ni untuk balik dan update blog ni... lagipun hari ini Hari pertama Kalender Islam 1429H. Disini aku juga tidak mahu ketinggalan mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Maal Hijrah 1429H. Moga ditahun ini segala usaha, amalan, pengorbanan, perjuangan, ketaqwaan kita kejalan Allah akan diberkati dan diredhaiNya. Jadikanlah tahun ini adalah tahun yang lebih baik daripada tahun2 sebelumnya. InsyaAllah.

Selamat Menyambut Awal Muharram 1429H kepada semua bloggers sekelian.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online