Ahad, Oktober 01, 2006

Projek Terbaru.....

Projek Pengenalan Usahawan Tani Belia Kampung
(Tajuk projek aku hantam sendiri)

Tapak asal sebelum diusahakan

Sudah 6 tahun aku bergiat dalam pertanian sepenuh masa. Dalam masa tu aku ternampak banyak peluang yang boleh direbut dlm bidang ni. Namun, rata2 pemuda/belia kita tak nampak jalannya. Rata2 beranggapan bahawa tiap agri-bisness ni perlukan modal serta komitmen yang tinggi, jadi ramailah yang 'angkat bendera putih' sebelum berjuang. Ramai yang berminat tapi bila sebut pasal modal & tanah....terus 'give-up'......Kebetulan aku memang terlibat dlm Belia 4B dan Pemuda UMNO (macam mana boleh terjebak..nanti aku ceritakan lain kali).....Aku rasa terpanggil utk membantu rakan2 yg kurang bernasib baik dlm pelajaran & pekerjaan.....Jadi timbul lah idea untuk mewujudkan satu peluang bagi mereka utk bersama2 dengan aku utk ceburi peluang dlm bidang ni. Memang kebetulan atau takdir Allah aku dikurniakan dengan ramai kawan. Dari berjawatan tinggi dlm kerajaan hinggalah penggangur terhormat. Dari org tua, sampailah kepada remaja. Kerana memegang jawatan dlm UMNO Caw & Belia 4B kawasan maka setiap masalah mereka wajib aku 'perasan'....bukan apa......kepercayaan & amanah org....takut besok bila mati susah. Nanti bila mati ditanya.

Membajak kawasan

Kawan2 aku di kampung ni majoritinya tak bekerja tetap. Ramai yg kerja kontrak. 2-3 bulan kerja...4-5 bulan mengganggur...Yang bekerja tetap.....cukup2 makan. Kekadang bila lepak sama2 biasanya mengeluh nak bayar tu bayar ini. Yang jadi mangsa rokok aku. Standardlah tu...tak jadihal lah..... Puas aku fikir...macam mana nak bantu....Forward pd YB mintak rekomen kerja tak yah ceritalah. yang selebihnya macam mana? Dah lama aku tengok pemuda2 ni terpinggir tanpa dipedulikan. Time kerja gotong-royong ,majlis2 atau pilihanraya, tenaga mereka dikerah...bila selesai...selesailah hubungan antara yang 'diatas' dengan mereka ni. langsung tak pandang dah. Kebajikan mereka tak diambil tahu, ada yang mintak forwardkan 'rekomen' pun kena reject. (Bukan apa...tak ada kepentingan, lagi satu malas nak jumpa YB atau org atasan)

Tebang kayu hutan,buluh & gelam utk buat pagar (Jimat kos)

Rotor (menggembur) tanah.

Penyediaan batas tanaman cili & menanam serai

Fikir2 punya fikir.....last2 dapat idea untuk kumpulkan semua kawan2 aku ni utk buat projek pertanian. Mula2 susah juga nak yakinkan diorang ni....Maklumlah, dah jelak kena tipu. Bagi aku....inilah tugas aku.....pulihkan balik keyakinan diorang. Pujuk punya pujuk dapatlah dlm 20 org yang berminat. Itupun dah cukup utk mulakan projek perintis ni. Kebetulan di kampung ni ada banyak tanah terbiar tak diusahakan. Jadi sekarang cuma perlu cari tuan tanah sahaja utk bincang pasal tanah. Mudah mudahan diorang sudi memajak tnh berharga tu pada kami pemuda terpinggir ni. Alhamdullilah...ada juga yg bermurah hati bagi guna tanah diorang dengan percuma asalkan anak2 diorang terlibat. Dahlah percuma, ingatkan nak buat seekar je...alih2 yang dapat 8 ekar. Rezeki Allah siapalah tahu. Sekarang modal. Bagi aku modal setiap org tak perlu besar kerana berkongsi ramai2. Ya lah...kalau sorang berdua memanglah kena cari modal besar...ni dah beramai, lagi senang. Kerja pun gotong royong. Aku tetapkan sorang RM100 shj. Tak payah tambah lagi....cukup RM100 sampai bila2. Esok pusingan kedua guna duit drpd keuntungan. 40% keuntungan dibahagi sama rata, 30% modal pusingan berikut & 30% lagi untuk simpanan. Tanaman pertama...Serai, cili api & limau kasturi. Bukan apa, mudah nak jaga. Boleh buat part-time je. Hujung minggu turun kebun ramai2. Mula2 buat seekar dulu...pastu expand. Mungkin next projek buat ternakan sikit. Buat masa ni aku malas nak ajukan projek ni pada YB atau pihak belia. Bukan apa, nak tunjukkan pada diorang yang kita boleh bergerak dahulu tanpa bantuan. (Nak ajar bebudak ni supaya jgn terlalu bergantung pada bantuan atau subsidi)

Sedar tak sedar dah sebulan lebih projek berjalan. Alhamdulillah....berjalan lancar. Siap satu ekar ditanam. Jab.pertanian pun nak datang tengok....nak buat projek perintis tanam halia di kawasan ni. Baguslah! Semangat sikit bebudak ni. Siapa lagi nak tolong anak bangsa kita kalau bukan kita sendiri!

1 Comment:

  1. bahtiar said...
    Good job brader!!.. :)

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online