Ahad, Ogos 20, 2006

Sempena bulan menyambut kemerdekaan ni aku nak kongsi ilmu sikit.......

Maksud Merdeka (dari Kamus Dewan)

merdeka (merd├ęka) bebas (drpd penjajahan, kurungan, naungan, dll), lepas (drpd tebusan, tuntutan), berdiri sendiri, tidak bergantung pd yg lain: Malaysia ialah sebuah negara yg ~ dan berdaulat; besok ia jadi seorang awam yg ~ dan tidak lagi menjadi perajurit yg dikongkong oleh undang-undang dan disiplin; ~ ayam bebas sama sekali (boleh melakukan sesuatu sekehendak hati); akhbar ~ akhbar yg tidak terikat pd mana-mana parti politik; memerdekakan memberi kebebasan melepaskan drpd penjajahan (kurungan dll), membebaskan: India telah dimerdekakan pd bulan Ogos 1947; bagaimana dia boleh ~ dirinya drpd kapitalis-kapitalis kecil itu? kemerdekaan perihal merdeka (bebas), kebebasan: kita telah berjaya mencapai ~ pd 31 Ogos 1957; pemerdeka orang dll yg membebaskan drpd penjajahan (kurungan dll); merdeheka.


Aku teringat masa aku belajar di UPM dulu.....subjek Program Pengembangan Pelajar...(tak salah aku). Pensyarah yang mengajar aku ketika itu, Prof. Azahari (Bukan ahli JI yang terkorban tu), mengajar aku tentang konsep merdeka dalam hidup...dengan cara bertani! Aku pun dah lupa cara penyampaiannya tu....tapi lebih kurang beginilah....

"Negara kita telah merdeka setelah sekian lama.....namun diri kita masih belum merdeka dari bebanan dan tanggungan hidup! Bukannya untuk merdeka secara total, namun untuk memerdekakan diri dalam konteks kegawatan ekonomi yang boleh kita elakkan dengan cara bertani...Sebagai contoh....

  1. Merdekakanlah diri kita dari keperluan membeli serai, cili api, limau nipis serta sayuran lain yang boleh ditanam sendiri. (Cili api sekarang 1kg RM10, serai 3 btg RM1, limau nipis 1kg RM2.50 -harga pasar) Cuba kira berapa banyak yang dah kita jimat untuk seminggu!
  2. Merdekakan diri kita dari perlunya membeli daun kari,cekur, pegaga dan banyak lagi yang boleh kita dapati sendiri dengan menanam hanya dalam pasu!
  3. Merdekakan diri kita dari keperluan membeli pewarna rambut (agak2 kaler merah gitu) untuk menyorokkan uban yang dah bercelaru/berceratuk dikepala...Tanamlah pokok inai sendiri!
  4. Merdekakan diri kita dari keperluan membeli losyen pelembut tangan/kaki yang dah keras kematu dan muka berjeragat dengan menanam sendiri pokok aloe vera dalam pasu dirumah!
  5. Merdekakan diri kita dari keperluan beli ikan segar dari pasar! Tak payah susah2 bela flower horn atau kelisa yang maintenance tinggi.....Bela aje puyu, keli haruan dalam akuarium...senang!
  6. Merdekakan diri kita dari beli pewangi2 untuk harumkan rumah atau kereta dengan ambi purr atau ntah apa2 brand lagi.....guna aje daun pandan dan limau kasturi yang kita tanam sendiri buat potpori!

Banyak lagi cara untuk merdeka dari segi ekonomi.....cuma itulah serba sedikit yang boleh kita buat untuk merdekakan diri dari bebanan tanggungan harian. Kalau duduk dikampung, dah tentu macam2 kita boleh buat. Tapi kalau duduk di flat atau taman perumahan dah tentu kawasannya agak terhad! Memadailah tanam dalam pasu aje! Itupun kalau rajin.....kalau malas...asyik nak senang......TAKDA OBAT!

SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN MALAYSIA KE49!!

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Trengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh dan sebelum ini di Pudu
Dan di jalan, lumba haram tak buka lampu
Dan di selekoh duit rasuah depa sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Sambil makan junk food kacang dan muruku
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat ke situ
Kenapa Melayu jadi begitu
Nak salahkan sapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah malas selalu
Nak harap kerajaan saja bantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh sapa dulu
Dan suka sangat dengan budaya mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa termaju
Boleh, dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Al Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dulu
tapi apakah yang kita tahu,cuma baca nak halau hantu

 

blogger templates | Make Money Online