Selasa, Mei 27, 2008

Salam pada rakan2 tani & bloggers semua. Maaf kerana lambat meng'update' HSP ini. Agak sibuk sedikit. Kepada rakan2 blog yang sudi melawat kebun saya tempoh hari, terima kasih saya ucapkan. Berikut adalah soalan2 lazim yang biasa diutarakan mengenai tanaman serai.



A) Penyediaan Kawasan

1. Dalam penyediaan kawasan tanaman, perlukah dibajak dan digemburkan tanah? Kenapa perlu dibuat?

-i) Bagi setiap kawasan tanaman, adalah disyorkan dibuat dahulu proses membajak & menggembur tanah. Ini adalah kerana prosedur tersebut membantu memperbaiki perudaraan tanah disamping membalik2kan tanah dan memotong benih2 rumpai asal tapak projek. Proses ini juga membantu menambah/menggaul bahan organan asal dilapisan tanah. (percampuran humus dlm tanah) Menambah bhn organan bermaksud, apabila tanah dibalikkan, rumpai2 yang asal akan mati & akan menjadi bahan organik kembali kedalam tanah.
ii) Apabila proses diatas dilakukan, penanaman akan menjadi lebih mudah, kerana tanah sudah lembut, memadai mencucuk benih sahaja kedalam tanah tanpa perlu menugal atau mencangkul. Ini lebih menjimatkan masa dan tenaga.
iii) Apabila tanah dalam keadaan gembur, akar2 serai akan mudah memegang partikel2 tanah dan anak2 serai mudah bercambah berbanding tanah yang keras.
iv) Keupayaan daya simpanan air dalam tanah akan lebih tinggi/bertambah, mengurangkan risiko tanah menjadi kering. Baja juga lebih mudah diserap kedalam tanah & ini memudahkan akar menyerap nutrien dalam tanah.

2. Perlukah dilakukan pembajaan asas pada tanah sebelum penanaman? untuk apa perlu dibuat pembajaan asas ini?

-i) Bergantung pada kawasan. Kalau kita pasti kawasan tersebut memang kaya dgn nutrien (subur) tak perlulah dibuat pembajaan asas. Tetapi sebaiknya ditabur terlebih dahulu baja organan (baja organik spt tahi lembu, kambing atau ayam: bagi tahi ayam, elok dibakar dahulu kerana kebiasaannya tahi ayam dicampurkan sekali dengan habuk papan, ini boleh menggalakkan anai2). Kalau ditabur baja organik yang telah diproses lebih baik.
ii) Tujuan dibuat pembajaan asas ini adalah untuk memperbaiki juga pengudaraan tanah disamping menambah nutrien dalam tanah. Perlu diingat, penggunaan baja organik adalah bersifat slow-release yakni memakan masa untuk larut dalam tanah. Ia bersifat lebih kepada baja jangka panjang. Memadai sekali pembajaan asas untuk 2 musim tanaman. (1 tahun)

3. Benarkah menggunakan baja organik pada tanah sebagai proses penyediaan tanah tidak digalakkan? Benarkah ia akan menyebabkan serangan perosak? Jikalau boleh digunakan, pada masa bilakah baja itu boleh ditabur?

-i) Tiada sebab kukuh untuk menidakkan penggunaan baja organik diperingkat pembajaan asas kawasan projek. Jikalau diperingkat serai sudah ditanam mungkin ada kebenarannya. Perosak yang biasa menyerang kebiasaannya anai2 (konpom) & ulat pengorek batang (tidak dapat disahkan diakibatkan oleh baja organik). Ulat pengorek batang biasanya menyerang tatkala serai makin merimbun, dan dalam keadaan cuaca yang lembab. keadaan kawasan projek yang tidak diuruskan dgn baik (rumpai yang tak terurus) biasanya menyumbang kepada masalah ini. Atas sebab faktor slow-release baja organik, maka baja organik tidaklah disyorkan bagi pembajaan selepas penanaman. (kadar baja organik diserap lambat)
ii) bagi pembajaan asas, baja bolehlah ditabur ketika tanah sudah siap dibajak, tetapi sebelum proses penggemburan dilakukan (rotor). Tujuannya supaya baja organik tersebut mudah digaulkan dan sebati didalam tanah.


4. Tanah jenis apakah yang sesuai untuk ditanam serai?

- Serai sesuai ditanam bagi kebanyakan jenis tanah, asalkan tidak terlalu berasid (ph<4)>

5. Bolehkah serai ditanam dikawasan tanaman getah atau kelapa sawit atau antara tanaman naungan lain?

- Boleh. Asalkan tanaman getah, kelapa sawit atau tanaman naungan lain (mangga,nangka & etc) itu diperingkat awal penanaman atau penanaman semula dengan kadar naungan yang minimum. Tidak lebih 40%. (serai yang ditanam dibawah naungan kebiasaannya berumpun kecil dan batangnya lembut)

6. Perlukah sistem pengairan dibuat?

- Serai tidak memerlukan air yang banyak. Tidak perlu disiram. Tetapi diperingkat awal penanaman, pemerhatian yang lebih diperlukan jika kita memulakan tanaman pada musim kering. 7 hari pertama ditanam adalah penting. Memadai disiram diwaktu pagi atau lewat petang. Jumlah air pun tidak perlu terlalu banyak. Serai berkeupayaan menyimpan air diantara celahan daunnya. (Adalah penting kita merancang waktu yang sesuai untuk ditanam bagi memastikan peratusan hidup yang tinggi bagi tanaman.)

7. Perlukah pengapuran (GML) dibuat terlebih dahulu?

- Pengapuran perlu dilakukan jika pH tanah adalah rendah (pH <4).>
Penggunaan kapur hanya untuk menaikkan pH tanah. pH tanah yang rendah (berasid) kan mengurangkan keupayaan baja anda kelak!! Kadar serapan baja oleh akar juga kurang. Tanaman juga kurang imun pada penyakit. (penyakit kulat)

8. Perlukah dibuat batas?

-Terpulang. Lebih baik x payah. Untuk apa menambah kos? TETAPI... jikalau kawasan yang biasa terendam atau berpaya ketika musim hujan, lebih baik dibuat batas. Serai tak tahan air banyak. Cepat reput. Sesetengah pengusaha menanam serai ala2 tanam jagung, serai ditanam dipangkal/leher batas. Setelah berumur 2 bulan, tanah dinaikkan (ridging) pada perdu menggunakan mesin/cangkul setelah pembajaan. Katanya lebih baik untuk melebatkan rumpun. (Wallahualam). Bagi yang ingin menjimatkan kos & masa , tak perlulah.



B) Pra-penanaman

1. Perlukah benih dirawat terlebih dahulu dengan racun kulat, atau direndam dengan hormon pengakaran?

- Terpulang, boleh buat jika mahu. Cuma kalau rendam dengan racun kulat, masa menanam kena pakai sarung tgn getah. Bahaya main racun! (x perlu pun). Tentang hormon penggalak akar tu, boleh juga, nak cepatkan pengeluaran akar. Jenis hormon x pasti pulak. tetapi memadai menggunakan CIRP (Christmas Island Rock Phospate), segenggam untuk 20-30 liter air sudah memadai. Rendaman x perlu lama, celupkan sahaja dah cukup. Bagi nak jimat kos lagi, rendam dulu benih semalaman dengan air biasa sebelum tanam pun dah cukup. Batang serai dah simpan air dan akar pun mudah keluar. Awas!! jagan rendam berhari2!! Reput benih nanti! Lagipun baunya... Sendiri mau hingat!!!!!!

2. Berapa lamakah benih dapat bertahan jikalau kita menyimpan dahulu benih (benih dah dapat tetapi tak sempat ditanam)

- Seminggu. Benih makin lama akan mengecut, batang pun akan jadi lembut. Jikalau terjadi situasi ini, disyorkan benih disimpan di kawasan teduh dan didalam bekas atau guni. Siramlah benih sekali sehari. (siram...bukan rendam). Biasanya dalam seminggu tu, kdg2 dlm 2-3 hari pun, akar akan keluar dan kdg kala tunas baru pun sudah mula keluar. Jangan risau. Selagi benih x kering luar & dalam, masih boleh digunakan. Insyaallah.

3. Berapakah jarak yang sesuai bagi tanaman serai? Bagaimanakah kesan pada tanaman jikalau tanaman ditanam dalam jarak yang rapat?

- Kebiasaannya, jarak yang disyorkan adalah 3x4 kaki. Ini bagi memudahkan pengurusan kelak. Tak terlalu rapat dan jauh. Dengan jarak ini, pengudaraan kawasan plot adalah baik, mengurangkan serangan ulat pengorek batang dan anai2. (kawasan tidak lembab). Jikalau ditanam terlalu rapat, perdu yang membesar akan kelak berlaga dengan perdu sebelah. Padat sangat. Silap2 serai tak dapat membesar dengan baik. Kalau padat sangat, ditakuti jadi perumah kepada tikus (tikus pun makan serai juga), ular pun akan datang. nak masuk pun takut. Akhirnya... tinggal macam tu je. Tanaman yang rapat juga akan menyebabkan persaingan untuk mengambil nutrien dalam tanah. kelak selepas semusim, kena buat pembajaan asas sekali lagi kerana tanah telah nutrient-exhausted. lagi pun tengok pun semak je mata ni! hehehe. kalau nak dibuat jarak 2x3 kaki pun boleh tetapi pemangkasan daun kena dibuat selang 2 bln. Baja pun pakai lebih. Seeloknya gunakan jarak 3x4 kaki.

4. Berapakah umur serai yang sesuai untuk dijadikan anak benih?

- Umur serai yang sesuai dijadikan benih adalah 4 bulan keatas. Rumpun tak matang pun boleh juga dibuat benih. tak ada masalah, cuma kelak takut rumpun lambat besar. Dalam 1 bulan (kalau gunakan sebatang benih yang matang) selepas menanam, anak yang keluar mungkin antara 5-8 anak. kalau gunakan benih muda, anak yang keluar mungkin dalam 3-4 anak shj. Lagipun peratusan nak hidup tu agak rendah. Elok2 6 bulan dah boleh tuai, kena tambah lagi 2 bulan atau lebih untuk dituai. (Pengalaman aku tanam guna anak tak matang kecil sedikit dr pen kilometrico ok juga... tanam sebatang dpt 10 kg serumpun. TETAPI setahun la menunggu!) Macam manusia, kawin perempuan muda, mudah dapat anak banyak... kalau yang dah berumur susahla sedikit. hehehehe. (sori.. x relevan). Lagipun dalam satu rumpun, bukan setiap btg dlm rumpun tu sebaya! Setiap bulan akan keluar anak2 baru.

5. Adakah serai yang mempunyai saiz besar sahaja yang sesuai dijadikan benih?

- Tidak. Benih kecil juga boleh. Bayangkan dalam serumpun dituai, takkan dalam serumpun tu semuanya bersaiz unifom (sama je). Mesti ada yang kecil kan. Kebiasaannya pengusaha akan buang anak2 kecil ini. Rugi woooo!! Kalau serai yang besar tu nak dijual & dibuat benih..kan dah bersaing? Elok2 dapat tuaian banyak, dah nak kena asingkan sikit untuk benih. Jadi gunakan yang saiz kecil tu untuk dibuat benih. Soalan no 4 & 5 sebenarnya sama. Jawapan pun hampir sama. Cuma saiz je jadi ukuran. Tapi kalau kecik sangat besar togeh tu, tak dapat den nak tolong dah.. konpom payah hidup.

6. Berapakah kepadatan optimum bagi satu ekar kawasan tanaman? (bilangan rumpun)

- Bergantung kepada jarak tanaman. Kebiasaannya dengan jarak 3x4 kaki, satu ekar boleh dapat 4 ribu rumpun serai. Lagi kurang jarak, lagi banyak rumpun boleh dapat.


C) Penanaman

1. Bilakah masa yang terbaik untuk menanam serai? Waktu pagikah? Tengahari? atau petang?

- Waktu petang sebenarnya, benih akan menempuh malam yang sejuk. Kadar risiko kehilangan air dalam btg akan kurang. Pagi pun ok, tanah masih lembab. Cuma benih akan menempuh tengahari yang panas. Tengahari? Jangan buat gila. Kita sendiri pulak yang tak tahan panas. Hehehehe.

2. Perlukah ditugal atau dicangkul dahulu poin2 tanaman?

- Jikalau kita sudah buat prosedur penyediaan kawasan (bajak & gembur) tak perlu kita menugal atau mencangkul dah. Tanah dah lembut. memadai dicucukkan sahaja benih tersebut. lainlah kita tak bajak & rotor. Tanah masih keras. kalau paksa juga, mau patah benih tu kan?

3. Yang mana lebih bagus? Tanam tegak, atau menyerong/senget?

- Yang ini ada banyak pendapat. Ada yang syorkan tegak supaya diwaktu malam, embun yang terbentuk mudah masuk melalui celahan daun benih. Jadi risiko kering berkurangan. Bezanya cuma hasil kelak. Tanam tegak, boleh mengakibat pereputan pada bahagian tengah rumpun. kerana benih asal akan mengecut , kering & mati setelah anak2 keluar. Tanam sendeng x ada masalah. ada yang mengatakan bila tanam sendeng, anak akan keluar lebih banyak. Kalau kita lihat org tanam tebu dan ubi, diorang tanam tegak ke senget? Itu sebagai contoh sahaja. Saya sendiri tengah buat eksperimen. Kebiasaan saya tanam sendeng.

4. Berapakah jumlah batang benih yang sebaiknya ditanam? 1,2,3 atau 6? Adakah bilangan benih yang ditanam pada satu poin mempengaruhi penghasilan/saiz rumpun?

- Bab ni perlu penerangan panjang lebar sedikit. Jumlah benih ditanam pada satu poin memang mempengaruhi penghasilan/saiz/pemasaan tuaian bagi serai.

ia) sebatang benih - Setelah sebulan ditanam, anak serai yang keluar dr benih asal (purata) adalah sebanyak 5 btg, bln ke 3: +/- 25 btg, bln ke 6: +/-125 btg. (dengan mengambil kira, anak yang keluar ambil masa 3 bulan untuk keluarkan anaknya pula). Jika diambil kira sekg serai purata 30 btg, satu rumpun mengeluarkan purata 4.1kg serai. Jadi seekar (4000 rumpun) menghasilkan +/- 16.5 tan serai semusim. Jikalau dijual dgn harga 80 sen sebtg, maka pendapatan kasar adalah sebanyak RM13,200. Namun risikonya disini, benih ditanam 1 batang, kalau mati, dah lompong. Terpaksa sulam lg sekali. Dah rugi masa. Jadi utk selamat, tanam 2 batang. Bila ditanam 2 btg selubang, hasil tidak akan bertambah 2 x ganda, cuma naik sekali ganda setengah kerana persaingan ruang untuk pengeluaran anak2 baru. Purata dalam 6.25 kg serumpun. Seekar dapat 25 tan. Pendapatan kasar dalam RM20,000

ib) 3 btg benih, (ditanam mcm lambang mercedes, 3 penjuru selubang/ poin) Bulan 1: 15 anak, bln ke 3: 45 btg. & bulan ke 6 +/- 225 btg. Purata dalam 7.5kg serumpun. Seekar dapat dalam 30 tan. Pendapatan kasar pula dalam RM24,000.

ic)6 btg benih, bkn ditanam btk 3 penjuru, tetapi bentuk bulatan heptagon (6 penjuru- supaya tanaman tidak terlalu padat): Bulan pertama: 30 anak. , Bulan ke 3: 150 anak. Bulan ke 6: 450 btg, (jika sebtg keluarkan 3 anak kerana kepadatan tinggi). maka serumpun purata dalam 15kg. Seekar mengeluarkan 60 tan serai. Pendapatan kasar RM48,000.

* Harus diingat, kos pengeluaran bagi 3 cara diatas juga berbeza, jumlah pembajaan juga berbeza. Lagi banyak lagi tinggi kos. Jika ditanam 6 btg, jarak tanaman mungkin perlu dijarakkan lagi bg memberi ruang tanaman untuk membesar dengan baik. Mungkin jarak 4x4 kaki lebih wajar. Jadi bagi seekar, bilangan rumpun mungkin akan berkurangan, pendapatan diatas juga harus dianggarkan berkurangan. Pembajaan/pemulihan tanah semula selepas tuaian mungkin wajib dibuat kerana tanah telah kekurangan nutrien secara drastik.

* Pengiraan diatas adalah dibuat melalui pengalaman saya selama ini. Keputusan yang tepat masih boleh dipertikaikan. Jumlah penghasilan bergantung kepada cara kita menguruskan ladang kita. Kesuburan tanah & cuaca juga memainkan peranan penting.

5. Berapakah purata bilangan seseorang itu boleh menanam serai sehari?

- Yang ini bergantung kepada tahap kerajinan anda. Seorang boleh mengerjakan setengah ekar serai/sehari. Lebih baik dibuat berdua atau lebih. Seronok sedikit. Boleh ajak berlumba, siapa dapat tanam lebih... hehehehe. Ikutkan seekar serai boleh ditanam dalam sehari shj.

6. Perlukah disiram selepas penanaman?

- Bergantung pada musim anda menanam. Jika dah rendam semalaman, Insyaallah tak ada masalah. Eloklah dipantau. agak2 layu tu siramlah.

D) Penjagaan

1. Berapakah kekerapan membaja?Apakah baja yang sesuai bagi tanaman serai?

-i) Hujung bulan pertama- Baja urea. Ditabur dalam sesudu besar sekeliling perdu.
ii) Bulan kedua - Baja urea. Ditabur sekeliling perdu pokok. Dilebihkan sedikit.
iii) Bulan ketiga - Baja NPK 15:15:15. Ditabur disekeliling pokok. Segenggam seperdu.
iv) Bulan keempat - Baja NPK 15:15:15. sama seperti diatas. kalau ada yang kandungan nisbah P tinggi lagi bagus. Untuk batang yg besar.
* bagi bulan ke-5 & ke-6 tak perlu lagi. Hasil tunggu untuk dituai. kalau dibaja takut batang akan jadi mudah rapuh pulak.

2. Perlukah dibuang daun/ dipangkas/trim daun? Berapa pula kekerapannya?

- Tak dapat dipastikan pulak keperluannya dari segi saintifik. Setengah pendapat kata perlu untuk membuatkan batang serai lebih besar. Tetapi dari segi agronomi penjagaan, ia lebih kepada kosmetik, yakni memudahkan pengurusan & pembajaan nanti. Kalau lebat sangat daun, takut pula rumpun jadi lembab. jadi perumah kepada musuh2 tanaman. Jadi sarang tikus dan ular. kekerepan pangkasan dibuat 2 kali semusim. Pertama ketika tanaman berumur 3 bln, kedua ketika hendak dituai bagi memudahkan penuaian. Pangkasan dibuat 11/2 kaki - 2 kaki dari paras tanah.

3. Kawalan rumpai? Apakah cara yang paling praktikal? Kekerapan nya pula bagaimana?

- Ada 2 cara, Pertama mesin rumput, kedua meracun. Meracun adalah lebih praktikal. Racun yang digunakan ialah Basta. (bukan sembarangan Basta, gunakan Basta khas utk tanaman padi). Untuk menjimatkan kos, Racun Diuron atau Gesaprim juga boleh digunakan. Serai tidak akan mati kalau digunakan racun2 ini. Kekerapan merumpai bergantung kepada keperluan. Agak2 dak panjang sgt rumput 2, meracunlah. Biasanya dibuat 2-3 kali semusim.

4. Bagaimana dengan racun perosak? Perlukah?

- tak perlu racun perosak. Buat tambah kos. Pengurusan ladang yang betul, penjagaan plot yang bersih, sudah cukup menghindari perosak. Amalkan Amalan Baik Pertanian!!!

E) Tuaian

1. Berapakah umur tanaman yang sesuai untuk dituai?

- 6 bulan keatas. Biasanya 6 bulan. Jadi dalam setahun boleh dapat 2 pusingan.

2. Berapakah jumlah tenaga kerja yang diperlukan untuk menuai seekar plot dalam sehari? Berapa pula kosnya? Wajarkah?

- Sebenarnya jumlah dituai sehari bergantung kepada pasaran yang anda perolehi. Kalau seekar bermakna anda menuai sehingga 16 tan serai sehari (minimum hasil). Kos tuaian mungkin boleh dicapai sehingga RM2000 sehari. Seorang maksimum boleh keluarkan 200kg sehari, maka anda mungkin perlukan sehingga 80 orang pekerja untuk menuai 16 tan serai sehari. jika upah sehari seorang pekerja adalah RM25 maka kos menuai adalah sebanyak RM2000. Kewajaran mengusahakan tuaian begini bergantunglah pada anda dan pasaran anda. Mungkin nak cepat tanam semula tak pastilah saya. Fikirkanlah.
* Ikutkan secara realiti, untuk mengeluarkan sehari 200kg pun perlukan sekurang2nya 3 orang pekerja. (kalau serai nak dibersihkan untuk pasaran pasar tani.) kalau jual untuk pengeluaran minyak serai, lainlah pula halnya. x payah nak bersihkan. cerai2kan shj dan dibersihkan.

3. Berapakah purata seseorang boleh menuai & membersihkan serai sehari? (kg)

- Ikut lumrah manusia biasa 100kg maksimum. Kalau mcm robot lainlah. Itupun bergantung kepada spesifikasi pasaran.

4. Perlukah membuat penggredan? Bagaimana dengan serai yang kecil? Bolehkah digunakan sebagai benih kembali?

- Tak perlu penggredan. agak2 sahaja. kalau kecil, buatkan benih. kalau untuk pemprosesan menjadi serbuk atau minyak, kecil atau besar semua boleh dipakai.

5. Selepas tuaian, bolehkah tapak asal terus ditanam semula? Perlukah diulang prosedur asal awal penanaman?

- Boleh. ambil jarak sekaki dari poin asal. Cuma kali ni mungkin perlu ditugal atau dicangkul. Ditakuti tanah sudah keras dan padat. kalau nak, cuma perlu merotor sahaja. selepas 2 musim berlalu, barulah diulang prosedur bulan pertama.

F) Pemasaran

1. Bagaimanakah cara dipasarkan?

- serai boleh dipasarkan untuk 4 cara.
i) penghasilan benih (penjualan benih)
ii) dipasarkan ke pasar2/kedai2 tomyam. (bidang peruncitan)
iii) Untuk pemprosessan. Dijual terus kekilang pemprosesan untuk dijadikan serbuk. (cthnya ADABI)
iv) Untuk pengekstrakan minyak

2. Kontrak Farming, Baguskah? Sesuaikah saya menceburkan diri dalam pertanian kontrak?

- Terpulang kepada anda untuk memilih. Jika anda memilih untuk harga yang tinggi, pasarkanlah sendiri. Kontrak farming ni ada terma2 dan syarat2 yang perlu dipatuhi. Memang benar pasaran terjamin. Tetapi awas, berhti2lah memilih syarikat yang menawarkan kontrak farming. Ada yang telah tertipu dengan mereka ini. Buatlah kajian serta pengiraan kos serta anggaran kasar pendapatan dahulu. Buat perbandingan antara kontrak farming atau usahakan sendiri. Selebihnya terpulanglah kepada anda untuk memilih.


Adalah diharapkan rakan2 dapat maklumat sedikit sebanyak daripada Q&A mengenai serai ini. Bab2 pengiraan hasil hanyalah berdasarkan anggran. Ketepatan atau kejituan keputusan masih boleh dipertikaikan. Jikalau ada sebarang soalan tambahan, silalah usulkan diruang komen/ulasan. Sama2lah kita majukan diri kita demi keluarga, bangsa & agama. Disebalik kekurangan serta penyampaian post kali ini, ampunkan lah saya.


6 Comments:

  1. Tanpa Nama said...
    Salam Pak Tani,
    Terima Kaseh. Q&A yg padat dan menjawab soalan-soalan yang tak sempat ditanya. Semoga Allah membantu tuan hendaknya, Insya'Allah.
    Wassalam
    Tanpa Nama said...
    baguih betoi hang ni PakTani.. tak kedekut ilmu... moga Allah memurahkan rezeki dan mempermudahkan urusan hang sentiasa..
    PakTani said...
    Salam...

    Terima kasih.. Bukan apa, dulu saya nak dapat ilmu mcm ni mmg ssh.. ramai yg simpan.. kedekut. X nak org lain jd mcm saya, 5 thn baru nk naik... X apa, janji bangsa kita maju. Insyaallah.
    Keluarga Bahagia said...
    Aslkm Pak Tani... terimakasih... Q&A sebelum nie pun dah saya jadikan panduan utama... tambah nie pulak.. alhamdulillah... semoga rahmat mengelilingi Pak Tani... saya baru buat projek nie jugak... mintak tolong, kalau pakai liquid organic fertilizer ok ker? blog saya 'www.therion-grass.blogspot.com' minta tolong...
    wasalam...
    Kuantan Boy said...
    Salam pak tani,saya baru memulakan projek serai,keluasan 2 ekar,tp sy agak risau tentang pasaran..ada jg cuba survey di pasar2,tp agak mgecewakan.harap pak tani dpt membantu..
    The Traveler said...
    Very extensive explanation and what can say here that your QnA post is walla..tqvm

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online