Isnin, Julai 07, 2008

Benih...oh...Benih

Sejak 2 bulan kebelakangan, banyak panggilan aku terima memohon bantuan bekalan benih serai. Dukacitanya aku sendiri kekurangan benih. Senario kekurangan benih serai dipasaran kini boleh dikatakan agak meruncing. Bagaimana boleh terjadi situasi ini? Mudah sahaja. Ini bermaksud, makin ramai yang ingin berkecimpung dalam bidang usahatani ni. skala penanaman pula agak besar/luas. Kalau dahulu mungkin kita boleh katakan pengusaha tanaman serai ni boleh dikira ditiap negeri. Sekarang Felcra sendiri pun dah berminat dalam usahatani serai ini. (maknanya tanaman serai ni menguntungkan!!!) Bayangkan sahaja jumlah benih yang diperlukan bagi seorang pengusaha yang ingin mulakan projek di tanah seluas 1 ekar. Jika benih yang ditanam 6 batang untuk serumpun/1 poin, seekar dah 24000 batang. Itu baru seorang, seekar pulak tu, bayangkan 100 orang dengan keluasan purata projek 6 ekar. Dah berapa? Aku rasa lebih 100 pengusaha baru, mungkin dah beribu. Keluasan tanaman? Wallahualam... mungkin dah beribu hektar. Ini tak termasuk yang 'follow' kontrak farming lagi. Macam rakan blogger serai aku, therion-grass (namanye tak tahu...hehehe.. sorry bro!) Beliau memerlukan 192,000 batang benih serai dalam masa terdekat bagi kawasan seluas 8 ekar. Cuba bayangkan. Itu baru seorang.

Dalam konteks ini sahaja kita dah dapat baca, permintaan bagi benih dah melebihi apa yang ditawarkan, ditambah pula daripada permintaan pasaran biasa bagi serai seperti kegunaan harian. Pengusaha yang ada pun tak dapat menampung permintaan bagi kedua2 pasaran ini. Yakni pasaran untuk benih dan pasaran untuk pengeluaran makanan. Kedua2nya bersaing. Jadi senario yang kita dapat lihat kini ialah kenaikan harga serai yang mendadak. Dipasar2 borong kita dapat lihat kekurangan serai yang ketara tidak seperti sebelum ini. Pengusaha2 yang telah mengusahakan serai sebelum ini terpaksa membahagikan pengeluaran serai kepada 2 bahagian. Tambahan pula kepada yang telah menanam, kebanyakannya menanam untuk target pengeluaran pada bulan puasa dan hari raya. Jadi tiada pengeluaran dapat dilakukan dalam masa ini, walaupun untuk benih sekalipun.

Namun apa yang menjengkelkan ialah tentang segelintir yang mengambil kesempatan pada situasi sekarang. Harga benih naik memang dah sedia maklum. Itu satu hal. Kualiti benih pun boleh dipertikaikan. Saiz benih tu agak dimusykilkan. kalau kecil2 kenapa nak dijual mahal2? Aku setuju, walaupun kecil, masih boleh ditanam dijadikan benih, tetapi biarlah kena dengan harganya. Yang kecil pun harga standard yang besar apa cerita? Ada pulak benih yang bercampur, maksudnya benih serai paha ayam bercampur dengan benih serai kampung. Aku sendiri pun payah nak bezakan serai kampung dengan paha ayam. Bila kecil, dah tentu payah nak cam. Yang mudah nak cam serai buluh aka serai gajah. Memang bapok besarnya (dah nama gajah)...hehehe. lagipun batangnya panjang lagi. Yang ni biasanya untuk proses dijadikan serbuk. harga benih pun mencapai 50sen sebatang! Kalau dikaji2 diperhati2... method atau cara pengkelasan benih masih lagi tak seragam. Gred benih masih belum di'standard'kan lagi. cara pembelian pun bergantung kepada pengeluar. Ada yang jual kilo, ada yang jual batang dan ada yang jual rumpun.

Kalau beli benih kilo ni banyak faktor yang kita perlu teliti.

1- purata anggaran berapa batang sekilo. Kalau serai paha ayam yang normal, kita ambil 30 btg/kg. harga sekilo RM2.00 (andaian). Jadi sebtg jatuh 0.066 sen. Kalau yang besar2 mungkin lagi kurang kuantiti btgnya dan harga sbtg pun dah mahal lagi. Kalau kecil2 misal kata 40 btg harga dah jatuh sebtg 0.05 sen. (aku masih mengkaji mekanisma & perkiraan tepat jumlah btg per kilo serai)

2- panjang btg serai. Kalau benih dipotong panjang, dah tentu berat bertambah. (isu penipuan tanpa sedar). jadi purata batang per kilo pun dah lari. Kene set kan standard pjg sebtg serai. cthnya 1 kaki)

3- Teknik rendaman. tanpa kita sedar, mungkin perlu demi kesegaran benih. Apabila disiram benih (untuk elak layu), berat benih bertambah. walaupun jumlahnya kecil, tapi apabila dikumpulkan banyak juga.

Kalau beli benih secara rumpun. (jarang2 dibuat dan biasanya lebih murah.)

1- pastikan saiz rumpun. Takkan kita nak beli rumpun bersaiz kecil (purata 3 kilo) sama harga dengan rumpun besar? (purata 5 kg)

2- Biasanya cara ini, kita perlu mencabutnya sendiri.

Beli batang

1- Perlu pastikan benih itu dari klon yang dikehendaki.

2- saiz anak benih perlu dipastikan.

Senario pasaran serai akan datang.

Dalam kekalutan, kemeriahan harga serai kini, aku pasti, selepas raya nanti, pasaran akan kembali normal. Mungkin juga harga akan jatuh kerana ada lebihan produk. namun kepada para pengusaha, jangan lah gusar. Meskipun harganya jatuh, saya pasti, pengusaha tetap mendapat keuntungan juga kerana serai ini antara tanaman yang paling murah kos penanamannya dan paling mudah pula penjagaannya. jangan risau! jangan takut pada persaingan sesama sendiri. Rezeki masing2. Anda punya rezki, anda makan, aku punya bhg aku makan. nanti kalau ada peluang, kita sama2 makan. Kerana ramai pengusaha serai sekarang ni, memang elok benarlah kita wujudkan kelompok usahawan serai. kita sama2 berusaha majukan diri, bangsa kita. Setahu aku, 99% usahawan serai ni orang melayu kita. Rebutlah peluang yang ada. Jangan hanya tunggu dan lihat sahaja.

Walau apapun, aku tetap bersyukur dan bangga dengan kemunculan pengusaha2 baru ni. kawan2 pun ramai dah. Ada kemajuan pada anak bangsa kita. Kita dah berani membuka lembaran baru dalam bidang ini. ramai yang dah berani untuk bergelumang dalam selut dan tidak lagi bergtg harap pada makan gaji. Taraf survivality bangsa kita juga makin meningkat!Setidak2nya bila ramai pengusaha tanaman serai ini, Kerajaan khususnya Kementerian atau jab. Pertanian tidak lagi teragak2 untuk menghulurkan bantuan dari segi dana maupun memulakan projek industri sokongan kepada tanaman serai ini. Mungkin selepas ini, tiap2 daerah akan membuka pusat pemprosesan serai ini, tak kisahlah untuk proses jadikan serbuk ataupun esktrak minyak esen serai. InsyaAllah. Syabas untuk anda semua! Maju diri, maju bangsa, majulah umat Islam! Allahu Akbar!!


3 Comments:

  1. Ghani said...
    Melihat pada senario ni, yg mana byk ladang serai baru dibukan, ada kemungkinan tak yg nanti akan ada lambakan serai dan membuatkan harganya jatuh?
    Tanpa Nama said...
    saya ada menjual benih serai pada harga 15 sen sebatang.transportation at cost.hubungi saya izhar 0175613357
    Tanpa Nama said...
    ENDONA Corporation SDN BHD adalah sebuah anak syarikat Geomatika Group yang ditubuhkan pada Oktober 2009. Endona menjalankan segala aktiviti perniagaan yang meliputi agro, agri dan akuakultur.

    Benih Ikan (Bayanz Agrofarm)
    Voice: En. Hamka, 013 - 696 3467
    Pak Yudi , 05-4583772

    Keli*:
    1.0-1.5 inci = RMa 0.035
    1.5-2.0 inci = RM 0.050
    2.0-2.5 inci = RM 0.075
    2.5-3.0 inci = RM 0.085

    Tilapia*:a
    1.0-1.5 inci = RM 0.08
    1.5-2.0 inci = RM 0.14


    Benih Tanaman (Endona Dagangan)
    Voice: En. Nafis, 019 - 223 6531

    Serai*:
    10500 benih/ekar = RM900

    halia*:RM5/kg

    Limau*:
    NIPIS = RM 3.20/btg
    KASTURI = RM 3.50/btg
    PURUT = RM 4.50/btg
    KARI = RM 2.50/btg
    GEHARU = RM25.00/btg

    Benih Ruminan (Endona Glami)
    Voice: En. Nafis, 019 - 223 6531
    Lembu dan kambing.

    Khidmat nasihat dan kursus (Endona Edu)
    Segala kursus dijalankan bersama dengan Pusat Penyelidikan Kolej Antarabangsa Geomatika, Setiawangsa.
    Voice: En. Izham, 013 - 690 2269
    Kursus ternakan ikan air tawar, tanaman dan ruminan.

    * Tertakluk kepada terma dan syarat

    Kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi pembekal/supplier kami, sila hubungi En. Hamka.

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online